Barnlogopedi II. Pedagogik vid språkstörning. Läs- och skrivsvårigheter

7,5 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 3LG211

KURSLITTERATUR

Litteratur

  • Bjar, Louise; Frylmark, Astrid, Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
  • Catts, Hugh William; Kamhi, Alan G., Language and reading disabilities, 2. ed., Boston, Mass., Pearson, 2005Obligatorisk (Kapitel 3.)
  • Démonet, Jean-Francois; Taylor, Margot J; Chaix, Yves, Developmental dyslexiaObligatorisk (Lancet, 363(9419):1451–60, 2004 May 1.)
  • Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kapitel 6 och 8.)
  • Gabrieli, John D.E., Dyslexia: A new synergy between education and cognitive neuroscience., Institutionen för neurovetenskap, 2009Obligatorisk (Science 325:s280–283.)
  • Hartelius, Lena m.fl., Logopedi, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (Kap 12 och 13.)
  • Hedman, Christina, Dyslexi på två språk: en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, 2009Obligatorisk (Kapitel 1 och 2.)
  • Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk
  • Peyrin, C, et al, Superior parietal lobule dysfunction in a homogenous group of dyslexic children with a visual attention span disorder., Institutionen för neurovetenskap, 2010Obligatorisk (Brain & Language (2010), doi:10.1016.)
  • Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet, [reviderad upplaga], Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007Obligatorisk
  • De Smedt, B; Boets, B, Phonological processing and arithmetic fact retrieval: Evidence from developmental dyslexia., Institutionen för neurovetenskap, 2010Obligatorisk (Neuropsychologia 48 (2010) s. 3973–3981.)
  • Söderqvist, T, Alternativa verktyg för tillgänglighet och delaktighet., Institutionen för neurovetenskap, 2012Obligatorisk (Magisteruppsats, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms Universitet. http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:515741.)

Hemsidor om neuropsykiatriska funktionshinder

  • Riksförbundet Attention, WebbplatsObligatorisk (Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom ADHD, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom och OCD.)
  • Autismforum, Stockholms läns landsting, WebbplatsObligatorisk (Kunskapscenter för autism och Aspergers syndrom.)
  • Neurospykiatriska-funktionsnedsattningar, Landstinget i Uppsala län, Faktablad från InfoteketObligatorisk (Infoteket innehåller information om ADHD, Aspergers syndrom, autism, förvärvade hjärnskador i vuxen ålder, svårigheter med språk/tal/dyslexi, Tourettes syndrom/tvångssyndrom, rörelsehinder, utvecklingsstörning, flerfunktionshinder, syn- och hörselskador, psykoser, personlighetsstörningar, ätstörningar, depression och ångestsjukdomar.)

Referenslitteratur

Tillkommer artiklar och informationsmaterial.

Med reservation för förändringar inför kurstillfället.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin