Barnlogopedi II. Pedagogik vid språkstörning. Läs- och skrivsvårigheter
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 3LG211
KURSLITTERATUR
Litteratur
- Bjar, Louise; Frylmark, Astrid, Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Catts, Hugh William; Kamhi, Alan G., Language and reading disabilities, 2. ed., Boston, Mass., Pearson, 2005Obligatorisk (Kapitel 3.)
- Démonet, Jean-Francois; Taylor, Margot J; Chaix, Yves, Developmental dyslexiaObligatorisk (Lancet, 363(9419):1451–60, 2004 May 1.)
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kapitel 6 och 8.)
- Gabrieli, John D.E., Dyslexia: A new synergy between education and cognitive neuroscience., Institutionen för neurovetenskap, 2009Obligatorisk (Science 325:s280–283.)
- Hartelius, Lena m.fl., Logopedi, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (Kap 12 och 13.)
- Hedman, Christina, Dyslexi på två språk: en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, 2009Obligatorisk (Kapitel 1 och 2.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk
- Peyrin, C, et al, Superior parietal lobule dysfunction in a homogenous group of dyslexic children with a visual attention span disorder., Institutionen för neurovetenskap, 2010Obligatorisk (Brain &
Language (2010), doi:10.1016.) - Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet, [reviderad upplaga], Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007Obligatorisk
- De Smedt, B; Boets, B, Phonological processing and arithmetic fact retrieval: Evidence from developmental dyslexia., Institutionen för neurovetenskap, 2010Obligatorisk (Neuropsychologia 48 (2010) s. 3973–3981.)
- Söderqvist, T, Alternativa verktyg för tillgänglighet och delaktighet., Institutionen för neurovetenskap, 2012Obligatorisk (Magisteruppsats, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms Universitet. http:/
/ su.diva-portal.org/ smash/ record.jsf?pid=diva2:515741.)
Hemsidor om neuropsykiatriska funktionshinder
- Riksförbundet Attention, WebbplatsObligatorisk (Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom ADHD, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom och OCD.)
- Autismforum, Stockholms läns landsting, WebbplatsObligatorisk (Kunskapscenter för autism och Aspergers syndrom.)
- Neurospykiatriska-funktionsnedsattningar, Landstinget i Uppsala län, Faktablad från InfoteketObligatorisk (Infoteket innehåller information om ADHD, Aspergers syndrom, autism, förvärvade hjärnskador i vuxen ålder, svårigheter med språk/
tal/ dyslexi, Tourettes syndrom/ tvångssyndrom, rörelsehinder, utvecklingsstörning, flerfunktionshinder, syn- och hörselskador, psykoser, personlighetsstörningar, ätstörningar, depression och ångestsjukdomar.)
Referenslitteratur
- Attwood, Tony, Den kompletta guiden till Aspergers syndrom, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Eriksson, Elias, ADHD/DAMP: en uppdatering, 2., [uppdaterade och kompletterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006
- Frylmark, Astrid, Språklekar i skolan: övningar i språklig förmåga och medvetenhet för elever med läs och skrivsvårigheter/dyslexi, 5. tr., Härnösand, OrdAF, 2006
- Gillberg, Christopher, Ett barn i varje klass: om ADHD och DAMP, 2., [rev.] uppl., Stockholm, Cura, 2005
- Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar, Dyslexi: från teori till praktik, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 1999
- Kadesjö, Björnd 1945-, Barn med koncentrationssvårigheter, 3. uppl., Stockholmb Liber,c 2008, Liber, 2008
- Juul, Kirsten, Barn med uppmärksamhetsstörningar: en handledning för lärare och annan pedagogisk personal, Lund, Studentlitteratur, 2005
- Liberg, Caroline, Hur barn lär sig läsa och skriva, Lund, Studentlitteratur, 1993 (Kapitel 8 och 9.)
- Nauclér, Kerstin; Magnusson, Eva, Language problems in poor readers, Ingår i: Logopedics phoniatrics vocology, vol. 25, nr. 1, 2000, s. 12–21
- Martin, Deidre, Speech and language difficulties in the classroom, 2. ed., London, David Fulton, cop. 2003
- Ramus, F, Developmental dyslexia: specific phonological deficit or general sensorimotor dysfunction?, 2003 (Current Opinion in neurobiology, 13 (2), 212–218.)
- Sjöberg, Malena; Sjöberg, Julia, Ibland låtsas jag att jag förstår: en bok om elever med språkstörning, Stockholm, Afasiförbundet i Sverige, cop. 2007
- Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa: svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), Stockholm, Socialstyrelsen, 2003
- Snowling, M.; Bishop, D.; Stothard, S., Is preschool language impairment a risk factor for dyslexia in adolescence?, 2000 (Journal of child psychology and psychiatry. Vol 41, no 5, pp. 587–600.)
- Helander, Per, Möjligheter med hinder: rapportsamling om grav språkstörning: [specialpedagogik med inriktning mot grav språkstörning, 30 hp], Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2009-2010 (www.spsm.se.)
- Stackhouse, Joy; Wells, Bill, Children's speech and literacy difficulties.: [1] a psycholinguistic framework, London, Whurr Publishers, 1997
- Vellutino, F; Fletcher, J; Snowling & Scanlon, D, Specific reading disabilities (dyslexia): what have we learned in the last four decades. (Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 2–40.)
- Vernersson, Inga-Lill, Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv, 2., [uppdaterad och utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Åsberg, Jakob, Patterns of language and discourse comprehension skills in school-aged children with autism spectrum disorders, Ingår i: Scandinavian journal of psychology, vol. 51, nr. 6, 2010, s. 534–539 (Scandinavian Journal of Psychology.)
Tillkommer artiklar och informationsmaterial.
Med reservation för förändringar inför kurstillfället.
* Obligatorisk