Barnlogopedi II. Pedagogik vid språkstörning. Läs- och skrivsvårigheter

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG211

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG211
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 24 januari 2011
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 4 krävs 78 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.

Godkända kurser: Barnlogopedi I 7,5 hp, Klinisk barnlogopedi I 7,5 hp.

Genomgångna kurser: Pediatrik, barnneurologi, barn- och ungdomspsykiatri 6 hp, Neurolingvistik I, Läsning och skrivning I 7,5 hp.

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången teoretisk kurs skall studenten

- kunna redogöra för innehållet i en utredning av läs- och skrivförmåga för såväl enspråkiga som flerspråkiga barn.

- kunna analysera svårigheters karaktär och eventuella samband med språkutveckling, neurologiskpsykologiska, lingvistiska och miljögrundade utvecklingsavvikelser och kunna ställa diagnos.

- kunna redogöra för konsekvenser för lärande i skolan vid bristande läs- och skrivförmåga, kunna föreslå och motivera åtgärder och kompensatoriska arbetssätt för såväl enspråkiga som flerspråkiga barn.

- kunna föreslå och motivera behandlingsformer och åtgärder för barn med språkstörning i skolan och känna till stödjande pedagogik för barn med språkstörning och neuropsykiatrisk störning.

- kunna redogöra för förhållningssätt i konsultativt arbete och utformande av åtgärdsprogram i samverkan mellan olika huvudmän.

- kunna bedöma svårigheternas konsekvenser för inlärning, kommunikation och sociala sammanhang ur ett helhetsperspektiv.

Innehåll

Kursen ger breddade teoretiska kunskaper om språk- läs- och skrivsvårigheter och om terapeutiska och pedagogiska åtgärder att underlätta lärandet i skolan för en och flerspråkiga barn. Kursen bygger på kunskaper från barnlogopedi I, och kurserna i pediatrik och neurolingvistik och neuropsykologi. Studenterna undervisas om utredning av läs- och skrivförmåga efter i Sverige vedertagen mall. De tränar att ställa diagnos och diskutera åtgärder. Stor vikt läggs vid analys av utredningsresultat, deras samband med språkförmåga, neurologi, miljö, utvecklingsavvikelser och generell utvecklingsnivå.

Under kursen kommer olika former av lärande att belysas och de konsekvenser en störning i förmågan att ta emot språk och uttrycka sig via språk, i talad eller skriven form, har för inlärning och skolarbete. Kursen belyser vidare stödjande pedagogiska insatser i undervisning och bemötande av barn med kommunikationsstörning i skolåldern. Kursen ger en introduktion av olika stödjande insatser för barn med neuropsykiatriska funktionshinder omfattande kommunikation. Under kursen ges kunskap om olika huvudmäns perspektiv och ansvar för åtgärder för barn med funktionshinder i skolåldern som bakgrund till kunskap i ett konsultativt arbetssätt och effektiva åtgärdsprogram i samverkan mellan vårdnadshavare och olika personalgrupper.

Observation av ett 2 år gammalt barn.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier med övningar samt casearbete.

Barnobservation i hemmiljö.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

Godkänd kurs

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov. Skriftlig tentamen på teoretiska moment. Muntlig eller skriftlig redovisning av casearbete.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin