Verksamhetsförlagd utbildning 1, utbildningsvetenskaplig kärna, ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasiet
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE009
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Black, Petal, Validity in teachers' summativ assessments, Ingår i: Assessment in education: principles, policy & practice, vol. 17:2, 2010, s. 215–232Obligatorisk
- Broady, Donald (1991), Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift., 1980, s. 52 s.Obligatorisk
- Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen: allmänna råd och kommentarer, Stockholm, Skolverket, 2008Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, "It was taught good and I learned a lot": Intellectual practices and ESL learners in the middle years, Ingår i: The Australian journal of language and literacy, vol. 31, nr. 2, 2008, s. 155–173Obligatorisk
- Hofvendahl, Johan, Noa har inga fel, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 15, nr. 3, 2006, s. 61–82Obligatorisk
- I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker, Stockholm, Skolverket, 2006Obligatorisk (50 s.)
- Klafki, Wolfgang, Didactic Analysis as the Core of Preparation of Instruction, Ingår i: Journal of curriculum studies, vol. 27, nr. 1, 1995, s. 13–30Obligatorisk
- Sandell, Klas m.fl., Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk (Valda delar.)
- Roberts, , Douglas, Analyzing School Science Courses: The Concept of Companion Meaning, Ingår i: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, s. 5–12Obligatorisk
- The gender Socialization Process in Schools: A Cross-National Comparation. Background aper prepared for the Education for All Global Monitoring Report 2008 Education for all by 2015: Will we make it? UNESCO, UNESCO, 2007, länkObligatorisk (28 s.)
Referenslitteratur
- Etik och internet, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, http:/
/ Obligatoriskwww.iml.umu.se/ stod/ ovrigt/ etik/ - Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007Obligatorisk (Bilaga 6 Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet - En sammanfattning, s. 453–468)
- Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen i grundskolan: implementeringsinsatser, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk
- Ämnesplaner (www.skolverket.se), Skolverket, Skolverkets webbsidaObligatorisk
- Kursplaner & Betyg (www.skolverket.se), Skolverket, Skolverkets webbsidaObligatorisk
- Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet: Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet, Stockholm, Utbildningsdepartementet, 1998Obligatorisk
- 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.: Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda, Stockholm, Utbildningsdep., 2000Obligatorisk
- Prov & Bedömning (www.skolverket.se), Skolverket, Skolverkets webbsidaObligatorisk
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Obligatorisk
* Obligatorisk