Verksamhetsförlagd utbildning 1, utbildningsvetenskaplig kärna, ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasiet

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE009

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE009
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningsvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 6 november 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 90 hp. Kursplanen gäller från och med höstterminen 2011.

Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.

Behörighetskrav

Samma som till antagning till Kompletterande lärarutbildning, 90 hp

Mål

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att förklara och förhålla sig till faktorer som styr och formar undervisningens villkor och utgör ramar för verksamheten såväl lokalt som nationellt. Kursen syftar vidare till att utveckla fördjupade kunskaper och god förmåga till planering, genomförande och värdering av egen undervisning samt att kunna motivera sina didaktiska val i relation till relevant teoribildning och beprövad erfarenhet. Kursen ska utveckla studentens förmåga till kommunikation och samarbete samt utveckla förmågan att värdera och använda information.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

– redogöra för relationen mellan syfte, innehåll och metod och utifrån detta utföra självständiga och medvetna didaktiska val.

– redogöra för didaktiska kunskaper som kan bidra till att metoder om lärande och utveckling kan implementeras i undervisningen.

– redogöra för och konketisera innebörden av att förmedla och förankra samhällets och demokratins värdegrund i egen undervisning.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

– visa förmåga att självständigt leda, planera och utveckla undervisningen samt kunna diskutera och reflektera över olika undervisningsmetoder i relation till pedagogisk och didaktisk forskning.

– dokumentera och värdera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt informera och samarbeta med lärare och vårdnadshavare.

– utveckla sina kommunikativa färdigheter och använda digitala verktyg för informationssökning, kommunikation och som verktyg i undervisningen.

Värdering och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

– inta ett professionellt förhållningssätt i mötet med elever, kollegor och vårdnadshavare.

– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av skolans värdegrund.

– reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Innehåll

Innehållet i kursen består av följande delar:

– Ledarskap och lärande: ledning, planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning och annan pedagogisk verksamhet.

– Formativ och summativ bedömning: utvärdering, dokumentation, utvecklingssamtal och betyg.

– Läromedia: kunskap om och analys av läromedel samt olika webbplatser avsedda för undervisning granskas utifrån ett didaktiskt perspektiv såväl som ett värdegrundsperspektiv.

– Skolan i samhället: samverkan och samarbete med elever, vårdnadshavare och övrig skolpersonal.

– Självkännedom och utveckling: reflektera över sin roll som pedagogisk ledare utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt.

Undervisning

Studenten ska under sin VFU eftersöka och tillämpa kunskaper grundade på vetenskap och beprövad erfarenhet samt i lärararbetet följa gällande styrdokument, lagar, författningar och förordningar.

VFU kursen är uppdelad i en campusförlagd del (ca 5 dagar) och en skolförlagd del. Kursen inleds med information om VFU samt föreläsningar, seminarier och/eller andra gruppövningar och avslutas efter den skolförlagda delen med uppföljande seminarier och examination.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda seminarieträffar, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination

ARBETSFORMER

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i samverkan med lokala lärarutbildare (LLU). Undervisningen bedrivs i form av auskultationer, undervisning, pedagogiskt arbete, deltagande i lärares övriga arbetsuppgifter samt handledningssamtal.

Examination

Under den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs examinationer av praktiska färdigheter och specifika teoretiska uppgifter samt av professionellt och etiskt förhållningssätt, bemötande och samarbetsförmåga. Efter avslutad delkurs ska studenten vid bedömning och examination med godkänt resultat visa kunskap, färdighet och värderingsförmåga enligt formulerade mål för delkursen. Detta sker dels genom ventilering av vetenskapligt baserad VFU-rapport, dels genom samråd med lokala lärarutbildare och skriftligt utlåtande från bedömningsbesök.

Underlag för examination av VFU ska utgöras av:

– skriftlig bedömning av lärarutbildare från universitetet enligt centralt utarbetad mall

– skriftligt bedömningsunderlag från LLU

– studentens dokumentation

– uppgifter under kursen

Kursen kräver obligatorisk och aktiv närvaro.

Övriga föreskrifter

Underkänd verksamhetsförlagd utbildning

Vid underkänd verksamhetsförlagd utbildning har studenten rätt till en förnyad examination. I samband med denna examination erbjuds studenten en ny VFU-period om vanligtvis tre veckor. Om studenten även denna gång blir underkänd finns möjlighet att ansöka hos Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper om ytterligare ett examinationstillfälle. Ansökan ska göras på särskild blankett.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin