Läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv på utbildning med inriktning mot ämneslärare

10 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE049

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Valda delar (ca 100 s.))
  • Uljens, Michael, Didaktik: teori, reflektion och praktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (Englund, Tomas (1997). Undervisning som meningserbjudande. S. 120–145. (25 s.))
  • Englund, Thomas, Om relevansen av begreppet didaktik, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 1, 2007, s. 1–11Obligatorisk ((1), s. 1–11. 10 s.)
  • Englund, Tomas, Formation of school subjects as curriculum content: patterns and structures, -, 2010Obligatorisk (Contribution to the Curriculum research network of the NERA-congress in March 2010 Malmö, Sweden, s. 1–8 (8 s.))
  • Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (315 s. (valda delar ca 100 s.))
  • Goodson, Ivor., School subjects and curriculum change, New rev. and extended ed., London, Falmer Press, 1993Obligatorisk ((Valda delar, ca 100 s).)
  • Göransson, Kerstin, Speciella yrken?: specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning: en enkätstudie, Karlstad, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015Obligatorisk
  • Kelly, Gregory J; Luke, Allan; Green, Judith, What counts as knowledge in educational settings: disciplinary knowledge, assessment and curriculum, Thousand Oaks: Sage publications, 2008Obligatorisk (Review of Research in Education, 2008 Vol 32. S. vii-x. (4 s.))
  • Klette, Kirsti, Trends in research on teaching and learning in schools: didactics meets classroom studies, Ingår i: European educational research journal: EERJ, vol. 6, nr. 2, 2007, s. 147–160Obligatorisk (European Educational Research Journal 6 (2) 147–161. (14 s).)
  • Läromedlens roll i undervisningen: grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, [Stockholm], Skolverket, 2006Obligatorisk (Valda delar (ca 40 s).)
  • Sandell, Klas m.fl., Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk (Sandell, Klas, Öhman, Johan & Östman, Leif: Miljöundervisningens traditioner. S. 129–143. (14 s.).)
  • Review of Research in Education Vol 32, ., 2008Obligatorisk (Valda delar (ca 20 s.))
  • Roberts, , Douglas, Analyzing School Science Courses: The Concept of Companion Meaning, Ingår i: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, s. 5–12Obligatorisk (7 s.)
  • Selander, Staffan, Pedagogiska texter och andra artefakter för kunskap och kommunikation. En översikt över läromedel - perspektiv och forskning, Läromedel - specifikt: betänkande om läromedel för funktionshindrade, 2003Obligatorisk (Stockholm: Fritzes offentliga publikationer. S. 181–256 (75 s.). http://www.regeringen.se/content/1/c4/10/29/7af6dff7.pdf)
  • Shulman, Lee S, Knowledge and teaching: Foundations of the new reform, Harvard Educational Review 57 (1), 1987Obligatorisk (S. 1–22 (21 s).)
  • Shulman, Lee S, Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher 15 (1), 1986Obligatorisk (S. 4–14. (10 s).)
  • Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007Obligatorisk (Del 2 av 2. Bilaga 6: Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet - en sammanfattning. Stockholm: Utbildningsdepartementet, s. 453–470. http:/www.regeringen.se/sb/d/108/a/81428)

Publikationer, såsom artiklar, avhandlingar, ämneshistoriska texter inom eget ämnesområde, enligt lärares anvisningar (ca 400 s.).

Utdrag ur grundskolans läroplaner (ca 100 s.).

Totalt ca 1000 s.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin