Verksamhetsförlagd utbildning 3 med inriktning mot ämneslärare
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE050
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd, Stockholm, Skolverket, 2013Obligatorisk
- Den individuella utvecklingsplanen: allmänna råd och kommentarer, Stockholm, Skolverket, 2005Obligatorisk
- Englund, Tomas, Undervisning som meningserbjudande, Ingår i: Didaktik: teori, reflektion och praktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (Uljens, Michael (red.) (1997). Didaktik: Teori, reflektion och praktik. Lund: Studentlitteratur (s. 120–145).)
- Frelin, Anneli, Lyhörda lärare: professionellt relationsbyggande i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
- Gustavsson, Bernt, Utbildningens förändrade villkor: nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (s. 40–95)
- Liberg, Caroline; Säljö, Roger, Grundläggande färdigheter: att bli medborgare, Ingår i: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare], 2., [rev. och uppdaterade] utg., Stockholm, Natur & kultur, 2012, s. 235–256Obligatorisk
- Multimodalitet. Avsnitt 53 av podcasten Skolsnack Didaktik, Rektorsakademien Utveckling, 2013, Länk till programmetObligatorisk
Referenslitteratur
- Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Stockholm, Skolverket, 2011
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Stockholm, Skolverket, 2011
Tillkommer:
Ämnesdidaktisk litteratur för respektive ämnesinriktning.
* Obligatorisk