Svenska II i grundskolans årskurser 4-6
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE041
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Skriv! Les! 1: artikler fra den første nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy, Trondheim, Akademika, 2012Obligatorisk (S. 29–44 15 sidor (Ingår i kompendium, säljes i receptionen.))
- Arnbak, Elisabeth, Läsning av faktatexter: från läsprocess till lärprocess, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2010Obligatorisk
- Boglind, Ann; Nordenstam, Anna, Från fabler till manga: litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2010Obligatorisk (S. 9–52, 69–105, 155–202, 203–213, 220–230, 231–279, 280–328 230 sidor.)
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Obligatorisk (Sidorna 13–24, 39–50, 179–188 32 sidor.)
- Dahlberg, Leif; Snickars, Pelle, Inledning: mot ett transmedialt berättande, Ingår i: Berättande i olika medier, Stockholm, Statens ljud- och bildarkiv, 2008Obligatorisk (S. 7–34. 27 sidor. Tillgänglig via http:/
/ www.kb.se/ aktuellt/ Butik- och-Publikationer/ Mediehistoriskt-arkiv2/ Kapitlen-i-Berattande-iolika-medier/ ) - Danelius, L., Språkutvecklande undervisning och ett integrerat svenskämne för mellanåren, Ingår i: Skolans mellanår: språkutveckling, undervisning och ledarskap, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk (S. 103–145 42 sidor.)
- Folkeryd Wiksten, Jenny; af Geijerstam, Åsa, Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld - exemplet svenska i lektion.se, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierObligatorisk (Ingår i Dagrun Skjelbred &
Aslaug Verum (red.) Literacy i laeringskontekster. S. 212–224 (12 s.) (Ingår i kompendium; säljes i receptionen.)) - Garme, Birgitta, Elever skriver: om skrivande, skrivundervisning och elevers texter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 3. uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2013Obligatorisk
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (S 48–52, 4 sidor. (Ingår i kompendium; säljes i receptionen.))
- Klerfelt, Anna, Sagor i ny skepnad: barn berättar med dator, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (S 257–279 22 sidor.)
- Liberg, Caroline; Geijerstam, Åsa af; Folkeryd, Jenny Wiksten, Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk (http:/
/ www.su.se/ polopoly_fs/ 1.83991.1333706066!/ menu/ standard/ file/ 2000_6_Liberg.pdf) - Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 57–92Obligatorisk (25 sidor.)
- Linderoth, Jonas, Kreativitet, mediekultur och informationsteknik: en studie om barn som skapar datorspel, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002Obligatorisk (S. 233–256. 23 sidor.)
- Lorentzen, R. T.; Johannes, A. A., Mål och mening med sammansatta texter, Ingår i: Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (S 71–84 13 sidor.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk
- Nilsson, Jan, Tematisk undervisning, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (S. 15–95 80 sidor.)
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (s. 16–33, 42–80 (52 s.))
- Nya språket lyfter!: bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6: enligt Lgr 11, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk (81 sidor.)
- Sigrell, Anders, Retorik för lärare: konsten att välja språk konstruktivt, Åstorp, Retorikförlaget, 2008Obligatorisk (S. 14–96. 80 sidor läses.)
- Stensson, Britta, Mellan raderna: strategier för en tolkande läsundervisning, Göteborg, Daidalos, 2006Obligatorisk
- Wolf, Lars, Till dig en blå tussilago: att läsa och skriva lyrik i skolan, 2., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (S 48–155 106 sidor.)
Samling med exempel på dokumentations- och bedömningsmaterial, ca 10 sidor.
Ca 1500 sidor skönlitteratur riktat mot ämnesgruppen väljes också i samråd med undervisande lärare.
Kurslitteraturen omfattar
Del 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 1271 sidor.
Del 2: Skönlitterär läsning, 577 sidor (samt skönlitteratur om ca 1500 sidor)
Referenslitteratur
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg., Stockholm, Liber, 2008
- Språkriktighetsboken, 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1