Läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv på utbildning med inriktning mot ämneslärare

10 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE049

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Uljens, Michael, Didaktik: teori, reflektion och praktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (Englund, Tomas (1997). Undervisning som meningserbjudande. S. 120–145. (25 s.))
  • Englund, Thomas, Om relevansen av begreppet didaktik, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 1, 2007, s. 1–11Obligatorisk ((1), s. 1–11. 10 s.)
  • Englund, Tomas, Formation of school subjects as curriculum content: patterns and structures, -, 2010Obligatorisk (Contribution to the Curriculum research network of the NERA-congress in March 2010 Malmö, Sweden, s. 1–8 (8 s.))
  • Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (315 s. (valda delar ca 100 s.))
  • Goodson, Ivor., School subjects and curriculum change, New rev. and extended ed., London, Falmer Press, 1993Obligatorisk ((Valda delar, ca 100 s).)
  • Kelly, Gregory J; Luke, Allan; Green, Judith, What counts as knowledge in educational settings: disciplinary knowledge, assessment and curriculum, Thousand Oaks: Sage publications, 2008Obligatorisk (Review of Research in Education, 2008 Vol 32. S. vii-x. (4 s.))
  • Klette, Kirsti, Trends in research on teaching and learning in schools: didactics meets classroom studies, Ingår i: European educational research journal: EERJ, vol. 6, nr. 2, 2007, s. 147–160Obligatorisk (European Educational Research Journal 6 (2) 147–161. (14 s).)
  • Läromedlens roll i undervisningen: grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, [Stockholm], Skolverket, 2006Obligatorisk (Valda delar (ca 40 s).)
  • Sandell, Klas m.fl., Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk (Sandell, Klas, Öhman, Johan & Östman, Leif: Miljöundervisningens traditioner. S. 129–143. (14 s.).)
  • Review of Research in Education Vol 32, ., 2008Obligatorisk (Valda delar (ca 20 s.))
  • Roberts, , Douglas, Analyzing School Science Courses: The Concept of Companion Meaning, Ingår i: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, s. 5–12Obligatorisk (7 s.)
  • Selander, Staffan, Pedagogiska texter och andra artefakter för kunskap och kommunikation. En översikt över läromedel - perspektiv och forskning, Läromedel - specifikt: betänkande om läromedel för funktionshindrade, 2003Obligatorisk (Stockholm: Fritzes offentliga publikationer. S. 181–256 (75 s.). http://www.regeringen.se/content/1/c4/10/29/7af6dff7.pdf)
  • Shulman, Lee S, Knowledge and teaching: Foundations of the new reform, Harvard Educational Review 57 (1), 1987Obligatorisk (S. 1–22 (21 s).)
  • Shulman, Lee S, Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher 15 (1), 1986Obligatorisk (S. 4–14. (10 s).)
  • Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007Obligatorisk (Del 2 av 2. Bilaga 6: Läroplaner och kursplaner i Sverige under 1900-talet - en sammanfattning. Stockholm: Utbildningsdepartementet, s. 453–470. http:/www.regeringen.se/sb/d/108/a/81428)
  • Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, Malmö, Gleerups, cop. 2015Obligatorisk

Publikationer, såsom artiklar, avhandlingar, ämneshistoriska texter inom eget ämnesområde, enligt lärares anvisningar (ca 400 s.).

Utdrag ur grundskolans läroplaner (ca 100 s.).

Totalt ca 1000 s.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin