Barnlogopedi II. Pedagogik vid språkstörning. Läs- och skrivsvårigheter
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 3LG211
Det finns en senare version av litteraturlistan.
KURSLITTERATUR
- BarnNU-teamet,, Barnens Sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset, Idé-banken: Idéer som kan underlätta förståelsen för och bemötande av barn med neurologiska utvecklingsavvikerlser., Huddinge, Beställs på Karolinska Universitetssjukhuset, tel 08-58586408, fax 08-58587444, 2005
- Catts, Hugh William; Kamhi, Alan G., Language and reading disabilities, 2. ed., Boston, Mass., Pearson, 2005
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 2., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2001
- Faktablad från Riksföreningen Attention, Fakta om elever med ADHD - några råd till lärare om pedagogik och bemötande: Fakta om barn och ungdomar med Aspergers syndrom - några råd till lärare om pedagogik och bemötande.: Fakta om undervisning av elever med Tourette syndrom - råd till lärare
- Infotekets hemsida, www.lul.se/infoteket. Där kan man skriva ut faktablad gratis
- Liberg, Caroline, Hur barn lär sig läsa och skriva, Lund, Studentlitteratur, 1993 (Kapitel 8 och 9)
- Logopedi och specialpedagogik. Specialarbeten från två fristående kurser. KI RILFHUS 3/05.: Rapport från Karolinska institutet, Institutionen för logopedi och foniatri, Huddinge sjukhus. ISSN: 1100-9241, Libris objektnr: 4109459.
- Melin, Lars; Delberger, Maud, Lisa lär läsa: läsinlärning och lässtrategier, Lund, Studentlitteratur, 1996
REFERENSLITTERATUR
- Attwood, Tony, Asperger's syndrome: a guide for parents and professionals, London, Jessica Kingsley, 1998
- Björk, Maj; Liberg, Caroline, Vägar in i skriftspråket: tillsammans och på egen hand., 1. uppl. / 2. tr., Stockholm, Natur och kultur, 1999
- Bodin Bratlie, Tove, Språket finns i allt vi gör: att förebygga läs- och skrivsvårigheter de första skolåren, Solna, Ekelund, 1996
- Frost, Jørgen, Läsundervisning: praktik och teorier, 1. uppl., Stockholm : b Natur och kultur, 2002
- Föhrer, Ulla; Magnusson, Eva, Läsa och skriva fast man inte kan: [kompenserande hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter], Lund, Studentlitteratur, 2003
- Gillberg, Christopher, Ett barn i varje klass: om ADHD och DAMP, 2., [rev.] uppl., Stockholm, Cura, 2005
- Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar, Dyslexi: från teori till praktik, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 1999
- Juul, Kirsten, Barn med uppmärksamhetsstörningar: en handledning för lärare och annan pedagogisk personal, Lund, Studentlitteratur, 2005
- Kadesjö, Björn, Barn med koncentrationssvårigheter., 2., [aktualiserade]uppl., Stockholm, Liber, 2001
- MacKay, Gilbert; Anderson, Carolyn, Teaching children with pragmatic difficulties of communication: classroom approaches, London, David Fulton, cop. 2000
- Martin, Deidre, Speech and language difficulties in the classroom, 2. ed., London, David Fulton, cop. 2003
- Pinker, Steven, The language instinct: how the mind creates language, New York, Perennial Classics, 2000
- Snowling, Margaret J, Dyslexia, 2. ed., Oxford, Blackwell Publishers, 2000
- Stackhouse, Joy; Wells, Bill, Children's speech and literacy difficulties.: [1] a psycholinguistic framework, London, Whurr Publishers, 1997
Mycket information om olika funktionshinder: www.autismforum.se, www.sos.se.
Rekommenderas ett besök Infoteket, S:t Johannesgatan 28 D, Uppsala. Där finns det massor av bra referenslitteratur som man kan läsa där eller låna hem.