Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE162
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteraturlista
Huvudgruppen saknar information.
Litteraturlista
- Björk, Maj; Liberg, Caroline, Läs- och skrivsvårigheter i ljuset av tidig läs- och skrivutveckling, Ingår i: Vägar in i skriftspråket: tillsammans och på egen hand, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 1996 (15 s.)
- Chrystal, Judith-Ann; Ekvall, Ulla, Starka sidor hos en "svag" nybörjarskribent, Ingår i: Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009, s. s. 233–248 (15 s.)
- Borgström, Eric, Skrivförmåga på prov, Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Svenskämnet igår, idag, imorgon. Stockholm: Natur och Kultur, 2012 (s. 209–224 (15 s.))
- Cox Eriksson, Christine, Children's vocabulary development: the role of parental input, vocabulary composition and early communicative skills, Stockholm, Department of Special Education, Stockholm University, 2014 (232 s.)
- Folkeryd, J.W., Hjärtan, hjul och himlakroppar: Innehåll i elevers sakprosatexter på lågstadiet, Ingår i: Mångfaldens möjligheter: litteratur- och språkdidaktik i Norden, Göteborg, Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI), 2014 (s. 115–130)
- Folkeryd, J.W., Bedömning och förståelse, Ingår i: Läsundervisningens grunder, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2016 (s. 146–161)
- Frylmark, Astrid, Logodpedutredning av skolbarn, Ingår i: Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009 (s. 291–303)
- Fouganthine, Anna, Dyslexi genom livet: ett utvecklingsperspektiv på läs- och skrivsvårigheter, Stockholm, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2012
- ad Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny, Fel men på olika sätt: En analys av elevers felaktiga svar enligt PIRLS-provet, Ingår i: Läsning!, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2013 (s. 37–53)
- Lindberg, I., Bedömning av skolrelaterat ordförråd, Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007, s. 83–107
- Hyltenstam, Kenneth, Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga, Ingår i: Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 3. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007 (s. 305–340)
- Jacobsson, Christer, Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter?, Svenska Dyslexiföreningens och Svenska Dyslexistiftelsens tidsskrift, 2006 (7 s.)
- Jacobsson, Christer, Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter?, Svenska Dyslexiföreningens och Svenska Dyslexistiftelsens tidskrift, nr 4, Specialnummer: Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, 2006 (7 s.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007
- Dyslexi: en jakt på den heliga graalen, Ingår i: Att ha eller sakna verktyg: om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013 (s. 87–112)
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014 (Kapitel 8–9. S. 199–253. (54 s.))
- Några reflektioner kring läs- och skrivssvårigheter, Manus - Sveriges läromedelsförfattares förbunds tidskrift, Nr 3, september 2010, 2010 (S. 10–11. (2 s.))
- PIRLS 2011: läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv, Stockholm, Skolverket, 2012 (s. 11–56)
- Gilla, läsa, skriva! Bedömningsstöd för grundsärskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2014 (108 s.)
- Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2016 (124 s.)
- Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2016 (124 s.)
Totalt: 1162 sidor