Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE162
- Kod
- 4PE162
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 18 april 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.
Behörighetskrav
22,5 hp på Speciallärarprogrammet.
Mål
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om bedömning av elevers språk- läs och skrivutveckling. Kursen syftar även till att ge kunskaper om svårigheter i språk- skriv- och läsutveckling. Kursen bygger vidare på Barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, 7,5 hp, samt ger en grund för Förebyggande, utredande och åtgärdande insatser vid barns och elevers språk- skriv- och lässvårigheter, 15 hp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa olika modeller för dokumentation, analys och bedömning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- analysera och kritiskt granska olika modeller för dokumentation, analys och bedömning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling utifrån deras teoretiska ansatser, samt diskutera deras användbarhet och begränsningar
- redogöra för och identifiera svårigheter i barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- kritiskt granska olika definitioner av och perspektiv på barns och elevers språk-, skriv- och lässvårigheter.
Innehåll
- Olika bedömningsmaterial för språk- skriv- och läsutveckling.
- Nationella och internationella test av språk- skriv- och läsutveckling.
- Styrdokumentens innehåll avseende språk-, skriv- och läsutveckling i förskola och skola.
- Svårigheter i barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
- Samband mellan språk-, skriv- och lässvårigheter och andraspråk/flerspråkighet.
- Funktionsnedsättningar som påverkar språk-, skriv- och läsutveckling.
- Olika perspektiv på språk-, skriv- och lässvårigheter.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017