Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot förskollärare
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE016
Huvudgrupp 1
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Obligatorisk (s. 13–219 (207 s.))
- Albisetti, James C., Froebel crosses the alps: Introducing the kindergarten in Italy, Ingår i: History of education quarterly., vol. 49, nr. 2, 2009, s. 159–169Obligatorisk
- Bourdieu, , Pierre, Socialt rum och symboliskt rum, Ingår i: Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Göteborg, Daidalos, 1999, s. (s. 11–29) 18 sObligatorisk
- Broady, Donald, Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, 2., korr. utg., Uppsala, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998Obligatorisk (26 s.)
- Burman, Anders, Pedagogikens idéhistoria: uppfostringsidéer och bildningsideal under 2 500 år, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk
- Edgren, Henrik, Menige mans humaniora: centrala budskap i den första upplagan av Läsebok för folkskolan, Ingår i: Utbildningens sociala och kulturella historia: meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala, SEC, Uppsala University, 2010Obligatorisk (29 s.)
- Westberg, Johannes, Förskolans aktörer: stat, kår och individ i förskolans historia, Uppsala, Historiska institutionen, Uppsala universitet, 2011Obligatorisk (s. 23–47, 143–165, 197–222 (70 s. i urval))
- Palme, Mikael, En 'trygg' uppväxt, Ingår i: Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008, s. 57–95Obligatorisk
- Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk (s. 3–22, 321–338 (36 s.))
- Starting strong II: early childhood education and care, Ingår i: Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Obligatorisk (s. 11–43, 73–100, 410–414 (95 sidor).)
- Perez Prieto, Hector m.fl., Together? On Childcare as a Meeting Place in a Swedish City, Scandinavian Journal of Education Research. 2003; Vol. 47, No. 1., 2003Obligatorisk (s. 43–62)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Christoffersen, Line; Johannessen, Asbjørn, Forskningsmetoder för lärarstudenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (s 143–150, 163–184. (22 s.))
Härutöver tillkommer ett antal webbplatser samt litteratur (ca: 30 sidor) enligt lärarens anvisningar.
* Obligatorisk