Svenska II i grundskolans årskurser 4-6
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE041
Huvudgrupp 1
Delkurs 1: Tal-, läs- och skrivutveckling
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Skriv! Les! 1: artikler fra den første nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy, Trondheim, Akademika, 2012Obligatorisk (s. 29–44 (15 s) Finns tillgänglig som pdf.)
- Arnbak, Elisabeth, Läsning av faktatexter: från läsprocess till lärprocess, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2010Obligatorisk
- Danelius, L., Språkutvecklande undervisning och ett integrerat svenskämne för mellanåren, Ingår i: Skolans mellanår: språkutveckling, undervisning och ledarskap, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk (S. 103–145 42 sidor.)
- Fridolfsson, Inger, Grunderna i läs- och skrivinlärning, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (Kap. 9–10. S. 219–275. (56 s.))
- Garme, Birgitta, Elever skriver: om skrivande, skrivundervisning och elevers texter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk
- Liberg, Caroline; Geijerstam, Åsa af; Folkeryd, Jenny Wiksten, Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk (Sök texten på http:/
/ www.su.se) - Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 57–92Obligatorisk (25 sidor.)
- Lorentzen, R. T.; Johannes, A. A., Mål och mening med sammansatta texter, Ingår i: Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (S 71–84 13 sidor. Finns tillgänglig som pdf.)
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007Obligatorisk (S. 73–93. (20 s.) Sök texten på www.vr.se)
- Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2016Obligatorisk (Reviderad juli 2016 (81 s.) Sök texten på www.skolverket.se)
- Sigrell, Anders, Retorik för lärare: konsten att välja språk konstruktivt, 5. uppl., Åstorp, Retorikförlaget, 2013Obligatorisk (80 s.)
- Stensson, Britta, Mellan raderna: strategier för en tolkande läsundervisning, Göteborg, Daidalos, 2006Obligatorisk (160 s.)
Övrigt:
Aktuell läroplan och kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. (Sök texten på www.skolverket.se)
Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar. Se instruktioner till den examinerande skrivuppgiften Vetenskapligt skrivande. (ca 20 s.)
Delkurs 2: Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik
- Andersson, Yngve, Världen är alltid större än mina tankar.: Diktläsning, litterärförståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv., Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (22 s)
- Dahlberg, Leif; Snickars, Pelle, Inledning: mot ett transmedialt berättande, Ingår i: Berättande i olika medier, Stockholm, Statens ljud- och bildarkiv, 2008Obligatorisk (Sök texten på www.kb.se)
- Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
- Heath, Carl, Spel och lärande, Ingår i: Interaktiva medier och lärandemiljöer, Malmö, Gleerups, 2014, s. 75–87Obligatorisk ((12 s.) Finns tillgänglig som pdf.)
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (s. 48–52 (4s) Finns tillgänglig som pdf.)
- Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (230 s.)
- Linderoth, Jonas, Spel i skolan: Det regelstyrda lärandets möjligheter., Ingår i: Lärare i den uppkopplade skolan, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014, s. 173–195 (22s)Obligatorisk
- Mehrstam, Christian, Järnjätten är starkare än järnmannen: Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (19 s.)
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (s. 16–33, 42–80. (52 s))
Övrigt:
Aktuell läroplan och kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. (Sök texten på www.skolverket.se)
Skönlitteratur:
Ca 1500 s. riktat mot ämnesgruppen läses också i samband med specifika moment. För aktuella titlar, se momentbeskrivn. och lista över skönlitteratur i studiehandledningen.
Kurslitteraturen omfattar:
Delkurs 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 1180 s.
Delkurs 2: Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik, 594 s. (Samt skönlitteratur om ca 1500 s.)
Referenslitteratur
- Boglind, Ann; Nordenstam, Anna, Från fabler till manga.: 1 Litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barnlitteratur, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2015
- Karlsson, Ola, Svenska skrivregler, Fjärde upplagan, Stockholm, Liber, 2017
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1