Läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv på utbildning med inriktning mot ämneslärare
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE049
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Akker, J.V.D., A European Perspective on Curriculum Development and Innovation, Ingår i: Curriculum Innovations in Changing Societies: Chinese Perspectives from Hong Kong, Taiwan and Mainland China, Rotterdam, SensePublishers, 2013Obligatorisk (S. 535–545.)
- Biesta, Giert, What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism, European Journal of Education, 2015Obligatorisk (Vol 50, No 1, s. 75–87 (13 s).)
- Goodson, Ivor., School subjects and curriculum change, New rev. and extended ed., London, Falmer Press, 1993Obligatorisk (Valda delar, s. 24–37, 14 s.)
- Jackson, Philip W, Conceptions of curriculum and curriculum specialists, Ingår i: Handbook of research on curriculum: a project of the American Educational Research Association, New York, Macmillan Pub. Co., cop. 1992Obligatorisk (S. 2–40, s. 3–12.)
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (Valda delar: S. 15–19 samt 231–239 (14 s).)
- Wickman, Per-Olof; Jakobson, Britt; Lundegård, Iann, Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015Obligatorisk (Kapitel 1, 2 och 4, samt ytterligare ca 50 s.)
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk (S. 52–70, 186–198 (30 s.).)
- Roberts, , Douglas, Analyzing School Science Courses: The Concept of Companion Meaning, Ingår i: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, s. 5–12Obligatorisk (7 s.)
- Shulman, Lee S, Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher 15 (1), 1986Obligatorisk (S. 4–14. (10 s).)
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, 2. uppl., Malmö, Gleerup Utbildning AB, 2016Obligatorisk (Ca 200 s.)
- Wickman, P-O, Teaching learning progressions: An international perspective, New York: Taylor and Francis Publishing, 2014Obligatorisk (Ingår i Lederman, N.G. &
Abell, S.K. (Eds.): Handbook of Research on Science Education S. 145–163 (19 s.).)
Utöver detta tillkommer valda texter inom det egna ämnesområdet (ca 300 s.) samt litteratur enligt lärares anvisningar (ca 200 s.).
Totalt ca 1000 s.
* Obligatorisk