Logopedi vid språk-, läs- och räknesvårigheter
10,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 3LG043
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Obligatorisk litteratur
- Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar, Dyslexi: från teori till praktik, 2., [uppdaterade och omarb.] utg., Stockholm, Natur & kultur, 2013Obligatorisk (Kapitel 1–5.)
- Kliniska riktlinjer för logpedisk utredning av läs-och skrivsvårigheter, Svenska Logopedförbundet
- Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W., Language and reading disabilities, 3. ed., Harlow, Pearson education limited, 2014Obligatorisk
- Hartelius, Lena m.fl., Logopedi, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (Kapitel 11–13.)
Dyslexi hos barn och ungdomar: tester och insatser, en systematisk litteraturöversikt
- Bjar, Louise; Frylmark, Astrid, Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kapitel 5.)
- Bjar, Louise; Liberg, Caroline, Barn utvecklar sitt språk, 2., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kapitel 13.)
- Dehaene, Stanislas, Reading in the brain: the science and evolution of a human invention, New York, Viking, 2009Obligatorisk (Kapitel 5–6.)
- Galaburda, Albert M. m.fl., From genes to behavior in developmental dyslexia, Ingår i: Nature.: Neuroscience, vol. 9, 2006, s. 1213–1217Obligatorisk
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kapitel 11.)
Dyskalkyli - obligatorisk litteratur
Artiklar finns i Studentportalen.
Dyskalkyli - referenslitteratur
- Björnström, Markus, Värt att veta om dyskalkyli, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2012
- Skagerlund, Kenny; Träff, Ulf, Number Processing and Heterogeneity of Developmental Dyscalculia: Subtypes With Different Cognitive Profiles and Deficits, SAGE PUBLICATIONS INC, 2016
Referenslitteratur - dyslexi och språkstörning
- Al-Baldawi, Riyadh, Familjen i exil: flyktingfamiljer i en interkulturell och psykosocial kontext, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]
- Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006
- Elliott, Julian; Grigorenko, Elena L., The dyslexia debate, New York, NY, Cambridge University Press, 2014
- Frylmark, Astrid, Språklekar i skolan: övningar i språklig förmåga och medvetenhet för elever med läs och skrivsvårigheter/dyslexi, 5. tr., Härnösand, OrdAF, 2006
- Hedenius, Martina, Procedural and declarative memory in children with developmental disorders of language and literacy, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2013
- Helander, Per, Möjligheter med hinder: rapportsamling om grav språkstörning: [specialpedagogik med inriktning mot grav språkstörning, 30 hp], Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2009-2010
- Kalnak, Nelli, Family history, clinical marker and reading skills in children with specific language impairment, Stockholm, Karolinska Institutet, 2014
- Klingberg, Torkel, Den lärande hjärnan: om barns minne och utveckling, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2011
- Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grundskolan, Stockholm, Skolinspektionen, 2011
- Martin, Deidre, Speech and language difficulties in the classroom, 2. ed., London, David Fulton, cop. 2003
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007
- Ramus, Franck, Neurobiology of dyslexia: a reinterpretation of the data, Ingår i: Trends in neurosciences., vol. 27, nr. 12, 2004, s. 720–726
- Ramus, Franck; Szenkovits, Gayanesh, What phonological deficit?, Ingår i: The quarterly journal of experimental psychology, vol. 61, nr. 1, 2008, s. 129–141
- Sjöberg, Malena; Sjöberg, Julia, Ibland låtsas jag att jag förstår: en bok om elever med språkstörning, Stockholm, Afasiförbundet i Sverige, cop. 2007
- Stackhouse, Joy; Wells, Bill, Children's speech and literacy difficulties.: [1] a psycholinguistic framework, London, Whurr Publishers, 1997
- Söderqvist, Tord, Alternativa verktyg för tillgänglighet och delaktighet: implementering och användning av IT i klassrummet, Stockholms universitet: Specialpedagogiska institutionen, 2012, Fulltext
- Tunmer, William, Defining dyslexia, Ingår i: Journal of learning disabilities., vol. 43, nr. 3, 2010, s. 229–243
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010
- Vellutino, F; Fletcher, J; Snowling & Scanlon, D, Specific reading disabilities (dyslexia): what have we learned in the last four decades.
- Vernersson, Inga-Lill, Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv, 2., [uppdaterad och utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- von Mentzer, Cecilia, Uttal och stavning: granskning av stavningsförmågan hos nio barn med uttalssvårigheter, Karolinska institutet: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2005
Dyslexiförbundet FMLS:
http://www.dyslexi.org/
Svenska dyslexiföreningen:
https://www.dyslexiforeningen.se/
Föräldraföreningen för dyslektiska barn:
http://www.fdb.nu/
Medlemstidning för Afasiförbundet & Talknuten:
http://www.afasi.se/sprakstorning/om-talknuten/
Myndigheten för delaktighet:
http://www.mfd.se/
Referenslitteratur - neuropsykiatriska svårigheter
- Attwood, Tony, Den kompletta guiden till Aspergers syndrom, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Gillberg, Christopher, Ett barn i varje klass: om ADHD och DAMP, 2., [rev.] uppl., Stockholm, Cura, 2005
- Juul, Kirsten, Barn med uppmärksamhetsstörningar: en handledning för lärare och annan pedagogisk personal, Lund, Studentlitteratur, 2005
- Kadesjö, Björnd 1945-, Barn med koncentrationssvårigheter, 3. uppl., Stockholmb Liber,c 2008, Liber, 2008
- Åsberg, Jakob, Patterns of language and discourse comprehension skills in school-aged children with autism spectrum disorders, Ingår i: Scandinavian journal of psychology, vol. 51, nr. 6, 2010, s. 534–539
Autismforum - samling av trycksaker:
http://habilitering.se/autismforum-0
Uppsala läns landsting. Infotek om funktionshinder:
http://www.lul.se/infoteket/funktionsnedsattning/
Riksförbundet Attention:
http://attention.se/wp-content/cache/wp-rocket/attention-riks.se/index.html_gzip
* Obligatorisk