Svenska II i grundskolans årskurser 4-6
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE041
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Delkurs 1: Tal-, läs- och skrivutveckling
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Skriv! Les! 1: artikler fra den første nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy, Trondheim, Akademika, 2012Obligatorisk (s. 29–44 (15 s) Finns tillgänglig som pdf.)
- Bergh Nestlog, Ewa, Muntlig kommunikation i alla ämnen: [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Muntlig kommunikation, Del 1: Muntlig kommunikation i alla ämnen, årskurs F-9 ], Stockholm, Skolverket, 2019Obligatorisk ((14 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Garme, Birgitta, Elever skriver: om skrivande, skrivundervisning och elevers texter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Obligatorisk
- Krogh, Ellen; Bergh Nestlog, Ewa, Del 3: Skrivuppgifter och samskrivning: Åk 4-6, Modul: Skriva i alla ämnen, Stockholm, Skolverket, 2015Obligatorisk (13 s.)
- Liberg, Caroline; Smidt, Jon, Att bli lärare i svenska, Liber, 2019Obligatorisk (Kap 3, 5, 6, 8, 9, 10, 12 och 13.)
- Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, s. 57–92Obligatorisk (25 sidor.)
- Norén, Sofia, Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse, Andra upplagan, Stockholm, LegiLexi, [2018]Obligatorisk (Kap 8, s. 84–90 (6 s.) Finns tillgänglig som pdf, se länk i studiehandledningen.)
- Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2016Obligatorisk (Reviderad juli 2016 (81 s.) Aktuell länk finns i studiehandledningen.)
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (258 s.)
Övrigt:
Aktuell läroplan och kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. (Sök texten på www.skolverket.se)
Delkurs 2: Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik
- Andersson, Yngve, Världen är alltid större än mina tankar.: Diktläsning, litterärförståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv., Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (22 s)
- Dahlberg, Leif; Snickars, Pelle, Inledning: mot ett transmedialt berättande, Ingår i: Berättande i olika medier, Stockholm, Statens ljud- och bildarkiv, 2008Obligatorisk (Sök texten på www.kb.se)
- Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
- Heath, Carl, Spel och lärande, Ingår i: Interaktiva medier och lärandemiljöer, Malmö, Gleerups, 2014, s. 75–87Obligatorisk ((12 s.) Finns tillgänglig som pdf.)
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk (s. 48–52 (4s) Finns tillgänglig som pdf.)
- Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (230 s.)
- Linderoth, Jonas, Spel i skolan: Det regelstyrda lärandets möjligheter., Ingår i: Lärare i den uppkopplade skolan, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014, s. 173–195 (22s)Obligatorisk
- Mehrstam, Christian, Järnjätten är starkare än järnmannen: Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Ingår i: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (19 s.)
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (s. 16–33, 42–80. (52 s))
Övrigt:
Aktuell läroplan och kursplanerna för svenskämnet i grundskolan. (Sök texten på www.skolverket.se)
Skönlitteratur:
Ca 1000 s. riktat mot ämnesgruppen läses också i samband med specifika moment. För aktuella titlar, se momentbeskrivning och lista över skönlitteratur i studiehandledningen.
Kurslitteraturen omfattar:
Delkurs 1: Tal, läs- och skrivutveckling, 983 s.
Delkurs 2: Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik, 594 s. (Samt skönlitteratur om ca 1000 s.)
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012, version 1