Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE162
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteraturlista
Huvudgruppen saknar information.
Litteraturlista
- Björk, Maj; Liberg, Caroline, Läs- och skrivsvårigheter i ljuset av tidig läs- och skrivutveckling, Ingår i: Vägar in i skriftspråket: tillsammans och på egen hand, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 1996 (15 s.)
- Borgström, Eric, Skrivförmåga på prov, Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Svenskämnet igår, idag, imorgon. Stockholm: Natur och Kultur, 2012 (s. 209–224 (15 s.))
- Chrystal, Judith-Ann; Ekvall, Ulla, Starka sidor hos en "svag" nybörjarskribent, Ingår i: Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009, s. s. 233–248 (15 s.)
- Frisk, Max, Läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi/specifik lässvårighet, Ingår i: Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, s. s. 65–90 (25 s.)Obligatorisk
- Frylmark, Astrid, Logodpedutredning av skolbarn, Ingår i: Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009 (s. 291–303)
- Hyltenstam, Kenneth, Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga, Ingår i: Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 3. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007 (s. 305–340)
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionshinder, Stockholm, Natur & kultur, 2011Obligatorisk
- Lindberg, I., Bedömning av skolrelaterat ordförråd, Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007, s. 83–107
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007
- Nettelbladt, Ulrika; Salameh, Eva-Kristina, Språkutveckling och språkstörning hos barn.: D. 1 Fonologi, grammatik, lexikon, Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk
- Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2016 (124 s.)
- PIRLS 2016: läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv, [Stockholm], Skolverket, 2017Obligatorisk (s.7–46 (39 s.))
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014 (Kapitel 8–9. S. 199–253. (54 s.))
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (s. 305–340 (35 s.))
Ca 100 sidor vetenskapliga artiklar och andra texter enligt lärarens anvisningar.
Totalt: 920 sidor
* Obligatorisk