Spanska B3
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5SP013
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet
- Fält, Gunnar, Spansk grammatik för universitet och högskolor, Lund, Studentlitteratur, 2000Obligatorisk
- Fält, Gunnar, Spansk grammatik för universitet och högskolor. Övningar med facit., Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk
- Spanska B. Skriftlig språkfärdighet. Övningstexter., Institutionen för moderna språkObligatorisk (Kompendium.)
Delkurs 2. Nutida litteratur
- Allende, Isabel, Cuentos de Eva Luna.., Barcelona, Plaza & Janés, 1992Obligatorisk (Valfri upplaga)
- Arreola, Juan José, "El prodigioso miligramo", .Obligatorisk (Studentportalen)
- Borges, Jorge Luis, "La rosa de Paracelso", "Los dos reyes y los dos laberintos", .Obligatorisk (Studentportalen)
- Lorca, Federico García, La casa de Bernarda Alba, Madrid, Cátedra, senaste uppl.Obligatorisk
- Sábato, Ernesto, El túnel, Madrid, Cátedra, senaste uppl.Obligatorisk
- Millás, Juan José, Articuentos, Edición de Fernando Valls. Barcelona: Alba editorial (senaste utgåva)Obligatorisk
- Montero, Rosa, "El puñal en la garganta", ., http://www.clubcultura.com/clubliteratura/clubescritores/montero/elpunalenlagarganta.pdfObligatorisk (Studentportalen)
- Ndongo, Donato, "El sueño", ., http://www.asodegue.org/lantdnbndnb.htmObligatorisk
- Compendio "Apuntes", Institutionen för moderna språkObligatorisk (Studentportalen)
Ett urval av texter som läraren tillhandahåller under kursen tillkommer
Referenslitteratur:
- Alvar, Carlos; Mainer, José-Carlos; Navarro Durán, Rosa, Breve historia de la literatura española., Madrid, Alianza Editorial, 1997 (senaste uppl.)
- Oviedo, José Miguel, Historia de la literatura hispanoamericana. 3, Postmodernismo, vanguardia, regionalismo., Madrid, Alianza, 2001 (senaste uppl.)
- Caminos de lectura: antología de textos y aproximaciones analíticas al texto literario, 1., uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010 (senaste uppl.)
Delkurs 3. Spanska, ämnesdidaktik
- Baralo, M., l desarrollo de la expresión oral en el aula de E/LE, ., 2012, I: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/pdf/47/47_005.pdfObligatorisk (Följande sidor ska läsas: 10–35 (från punkt 3 till slutet))
- Chapter 7: Language, culture, and identity: pp. 174-205, Ingår i: Principles of language learning and teaching: a course in second language acquisition, Sixth Edition, White Plains, NY, Pearson Education, 2014Obligatorisk (Pdf finns på Studentportalen.)
- Chapter 10, 11, pp. 196 - 237, Ingår i: Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy, 4 ed., White Plains, NY, Pearson Education, [2015]Obligatorisk (Pdf finns på Studentportalen.)
- Cadierno, T., "El aprendizaje y la enseñanza de la gramática en el español como segunda lengua.", En Marcolele, nro 10., 2010, ps://marcoele.com/descargas/10/cadierno_gramatica.pdfObligatorisk
- EALTA Guidelines for Good Practice in Language Testing and Assessment, EALTA, http://www.ealta.eu.org/guidelines.htmObligatorisk (Obs: det finns versioner på sp/
fr/ ty.) - Edvardsson, Jenny; Godhe, Anna-Lena; Magnusson, Petra, Digitalisering, literacy och multimodalitet, Upplaga 1, 2018Obligatorisk
- Ellis, Rod, Principles of Instructed Language Learning, Asian EFL Journal, 2005, https:/
/ Obligatorisk (Nr 7, s. 9–24)asian-efl-journal.com/ sept_05_re.pdf - Ericson, G., Bedömningens dubbla funktion -för lärande och likvärdighet, ., 2016Obligatorisk (På studentportalen)
- Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume with new descriptors., Europarådet, 2018, https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989Obligatorisk
- Europeisk språkportfolio 16+, Europarådet, (2010)Obligatorisk
- Fischer, L.; Samuelsson, Ch., Läromedlens roll i undervisningen. Grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap., Rapport. Skolverket.Obligatorisk ((På Studentportalen). Följande sidor ska läsas: 9–12)
- Grimson, Alejandro., Interculturalidad y comunicación, 1. ed., Bogotá, Grupo Editorial Norma, 2001Obligatorisk (På Studentportalen)
- Lindqvist, C., Tredjespråkets ordförråd, Ingår i: Tredjespråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016, s. 59–75Obligatorisk (På Studentportalen)
- Magnusson, P.; Godhe, A.-L., Multimodality in language education - Implications for teaching, Ingår i: Designs for learning, vol. 11(1), s. 127–137Obligatorisk ((Finns elektroniskt på Uppsala universitetsbibliotek).)
- Mattlar, Jörgen, Skolbokspropaganda?: en ideologianalys av läroböcker i svenska som andraspråk (1995-2005), Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU, 2008Obligatorisk (Följande sidor ska läsas: 17–21 (avsnitt 1.1.2 och 1.2.1) Problemformulering och frågeställningar. (Avhandlingen går att ladda ner från Uppsala universitetsbibliotek.))
- Muñoz-Basols, J.; Gironzetti, E.; Lacorte, M., The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2., London: Routledge, 2018Obligatorisk (Finns som e-book på UUs bibliotek. Följande kapitel eller delar av kapitel ska läsas: 11, 12 (från punkt 3.2 till slutet av kapitel, sidor 173–182))
- Rottenberg, D., "¿Será puro cuento? Algunas propuestas para enseñar literatura en las clases de español de la escuela sueca.", Språklärarnas Riksförbund. Lingua, 2, 37-43., 2015Obligatorisk ((På Studentportalen).)
- Rottenberg, D., Comunicación genuina y comunicación simulada. Reflexiones sobre el uso de la lengua meta en la clase de español en Suecia., Lingua, nr. 2., 43-47, 2020 (På Studentportalen)
- Feedback i skrivundervisningen, [Solna], Skolforskningsinstitutet, 2018Obligatorisk (Sammanfattning. I: (https:/
/ www.skolfi.se/ wp-content/ uploads/ 2020/ 05/ Sammanfattning_feedback.pdf)) - Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning., Skolverket, 2009, https://www.skolverket.se/getFile?file=2144Obligatorisk
- Ämne Moderna språk. Ämnesplan och kursplaner, Skolverket, 2011, https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-igymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp% 2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DMOD%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5c dfa92a3Obligatorisk
- Kommentarmaterial till ämnesplanen i moderna språk i gymnasiet, Skolverket, 2011, https://www.skolverket.se/download/18.4fc05a3f164131a74183713/1536823343135/ Kommentarmaterial%20till%20%C3%A4mnesplanen%20moderna%20spr%C3%A5k %20gymnasiet.pdfObligatorisk
- Smith, Steve; Conti, Gianfranco, The language teacher toolkit, 2016Obligatorisk (Följande kapitel ska läsas: 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 och 21)
- Stenberg, G., Bedömningsaspekter i språk - vad och hur?, Lingua, 3. Sidor 9-13, 2013Obligatorisk (På Studentportalen)
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 6 uppl., Gleerups Utbildning AB, 2020Obligatorisk (Följande kapitel ska läsas: Om didaktik och språkdidaktik - en introduktion, Om undervisning och meningsskapande, Om kunskapssyn och metod, Om "kommunikation" och "kultur", Om interaktion, reflektion och lärande, Om grammatik)
Rekommenderad läsning
- Chapter 1: Background to second language acquisition, pp. 1-24; Chapter 10: General models of L2 Learning, pp. 231-25, Ingår i: Second language learning and language teaching, Fifth edition, New York, Routledge, 2016
- Ellis, R., Task-based language teaching: Sorting out the misunderstandings., International Journal of Applied Linguistics, 19(3), 212-246., 2009
- Erlam, R., "I', not sure what a task is": Teachers designing language tasks, Language Learning Research, 20(3), 279-299., 2016
- Diaz, Patricia, Arbeta formativt med digitala verktyg, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Goodwin-Jones, R., Telecollaboration as an approach to developing intercultural communication competence, Ingår i: Language learning & technology: LL & T., vol. 23(3), s. 8–28
- Hattie, J.; Timperley, H., The power of feedback., Ingår i: Review of educational research, vol. 77(1), s. 1–112 (Artikeln går att ladda ner från Uppsala universitetsbibliotek)
- Håkansson Ramberg, M.; Pålsson Gröndahl, K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar., Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modulen om skriftligspråkutveckling, Del 7, 2019, https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1a-moderna-sprak/Grundskola/911-skriftligproduktion-och-interaktion/del_07/
- Llopis-García, R.; Real Espinosa, J. M.; Ruiz-Campillo, J. P., Qué gramática enseñar, Qué gramática aprender, Madrid: Edinumen, 2012
- Reinders, H.; Pegrum, M., Supporting language learning on the move. An evaluative framework for mobile language learning resources, In Tomlinson, B., Second language acquisition research and materials development for language learning. (pp. 116-141). Taylor & Francis., 2015
- Sancez Lobato, J.; Santos Gargallo, I., Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE)., SGEL (1308s.), 2004
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, 2. uppl., Stockholm, Skolverket, 2012
- Betyg och betygsättning, Skolverket, 2018, https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5c2/1553968119879/pdf 4000.pdf
- Språklärarpodden. (Grammatik podcast, avsnitt 8 och Teknologi podcast, avsnitt 9)., Stockholms universitet, 2020, https://www.isd.su.se/samverkan/spr%C3%A5kl%C3%A4rarpodden/alla-avsnitt-1.251412
- Diccionario de términos clave de ELE, Instituto Cervantes, 2020, http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/default.htm
Delkurs 4. Utlandsstudier, VFU
Kurslitteratur fastställs i samråd med den utländska institutionen.
ORDBÖCKER:
- Benson, Ken; Strandvik, Ingemar; Santos Melero, María Esperanza, Norstedts spanska ordbok: spansk-svensk, svensk-spansk: [127.000 ord och fraser], 1. uppl., Stockholm, Norstedts ordbok, 1999 (Finns som app för Apple, Android och Windows Phone)
Dessutom rekommenderas någon av följande enspråkiga ordböcker:
Diccinoario de la lengua española (Real academia española) finns som app (gratis) för Apple, Android och Windows Phone
- Diccionario clave: diccionario de uso del español actual, Boadilla del Monte, Ediciones SM, 2006
- Diccionario Salamanca de la lengua española, Madrid, Español Santillana Universidad de Salamanca, 2006
- The Oxford Spanish dictionary = Gran diccionario Oxford, 3. ed edited by Carol Styles Carvajal, Jane Horwood, Oxford, Oxford U.P., 2003
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2008
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007