Spanska B3

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SP013

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SP013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Spanska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 12 februari 2019
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 300/330 hp.

Behörighetskrav

Minst 21 hp från Spanska A

Mål

Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten samt att fördjupa kunskaperna om det spanska språket och den spanskspråkiga litteraturen samt ger insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • i tal och skrift kunna uttrycka sig sammanhängande och med språklig säkerhet
  • ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk litteraturvetenskap för att kunna analysera texter
  • ha fått fördjupade insikter i och praktiska erfarenheter av spanskundervisningens metodik inom det svenska skolväsendet
  • genom studier vid utländsk institution ha fått praktiska erfarenheter av metodik och planering vid undervisning i spanska som andraspråk.

Kursen består av fyra delkurser med följande förväntade studieresultat:

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • väl behärska mer komplexa strukturer i spanskan för att kunna översätta svensk text till spanska
  • kunna använda ett mer avancerat spanskt ordförråd
  • vara väl förtrogen med skillnader och likheter mellan svenskt och spanskt språkbruk.

Delkurs 2. Nutida litteratur, 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • i såväl muntlig som skriftlig form kunna analysera grundläggande språkliga, litterära och innehållsmässiga aspekter av en text
  • ha skrivit en mindre uppsats på spanska utformad så att den förbereder studenten för självständigt arbete på C-nivån
  • kunna sätta in de lästa verken i ett litteratur- och kulturhistoriskt sammanhang
  • ha viss förmåga att göra en litteraturvetenskaplig analys av de lästa verken.

Delkurs 3. Spanska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska den studerande ha inblick i ämnesdidaktiken för spanska.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna uppvisa goda kunskaper vad gäller teori och metod inom språkinlärning i allmänhet och inom spanska i synnerhet
  • planera undervisning i spanska utifrån aktuella styrdokument
  • kunna kritiskt bedöma nya undervisningsmetoder och inlärningsstrategier inom spanska
  • kunna redogöra för och diskutera centrala didaktiska forskningsområden,
  • visa förmåga att reflektera över medvetna didaktiska val inom det valda språkämnet och motivera dessa utifrån en analys av verksamhetens mål och elevers förutsättningar för lärande
  • söka, sammanställa och tolka relevant vetenskaplig didaktisk litteratur.

Delkurs 4. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • ha fördjupat sin kännedom om spanskt skolväsende och samhällsliv
  • ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på spanska
  • ha god kännedom om undervisningsterminologi på spanska.

Innehåll

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp

Översättning från svenska till spanska. Systematiska övningar i spansk grammatik.

Delkurs 2. Nutida litteratur, 7,5 hp

Introduktionsföreläsningar i Spaniens och Latinamerikas litteraturhistoria från 1900-talet. Genomgång av skönlitterära verk från 1900-talet till ett omfång av ca 1 000 sidor. 1900 talets spanska och latinamerikanska litteraturhistoria studeras med särskild hänsyn till de litterära riktningarna och de lästa författarna. Texterna studeras från såväl språklig som litterär synpunkt. Förmågan till analys av litterär text tränas, liksom den muntliga framställningsförmågan. Varje studerande fullgör inom ramen för kursen två självständiga uppgifter: en muntlig och en skriftlig. Den skriftliga redovisas i form av en mindre uppsats om ca 4 sidor, som genom ämnesval och krav på utformning ska förbereda den studerande för självständigt arbete på C-nivån.

Delkurs 3. Spanska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Utifrån de viktigaste teorierna inom språkinlärning och ämnesdidaktik behandlar kursen undervisning i språk ur såväl teoretiskt som tillämpat perspektiv. En särskilt viktig del är systematisk reflexion över undervisning och dess relation till ämnesdidaktisk teori.

Delkurs 4. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Kursen består av fyra veckors utlandsstudier. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i ett spanskspråkigt land. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor. Studenterna får göra studiebesök på skolor och får också följa utbildningen av lärare i spanska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen. Kursen avslutas med ett mindre arbete på spanska i form av en lektionsplanering, som bedöms av den utländska institutionen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuell handledning och studiebesök. Informationsteknologi används för informationssökning och som pedagogiskt stöd.

Examination

Examination sker både skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtas i examen tillsammans med Spanska B eller Spanska B 20.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin