Spanska B3
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5SP013
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet
- Fält, Gunnar, Spansk grammatik för universitet och högskolor, Lund, Studentlitteratur, 2000Obligatorisk
- Fält, Gunnar, Spansk grammatik för universitet och högskolor. Övningar med facit., Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk
- Spanska B. Skriftlig språkfärdighet. Övningstexter., Institutionen för moderna språkObligatorisk (Kompendium.)
Delkurs 2. Nutida litteratur
Allt material tillhandahålls via Studium.
Delkurs 3. Spanska, ämnesdidaktik
- Arvidsson, K. m.fl., Språkliga resurser för muntlig produktion och interaktion., ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_04/Material/Flik/Del_04_MomentA/Artiklar/M1_GRGYVX_04A_01_resurser.docxObligatorisk
- Baralo Ottonello, M., El desarrollo de la expresión oral en el aula de E/LE. Revista Nebrija De Lingüística Aplicada a La Enseñanza De Lenguas, 6(11), republicado., ., 2012, https://revistas.nebrija.com/revista-linguistica/article/view/182Obligatorisk
- Bardel, C., Kommunikativ språkundervisning och en handlingsorienterad språksyn, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/910-muntlig-sprakutveckling/del_02/Material/Flik/Del_02_MomentA/Artiklar/MS1_GRGYVX_02A_01_kommunikativ.docxObligatorisk
- Brito Engman, C.; Aronsson, B., Learning activities in course books for Spanish as a foreign language produced for the Swedish context: Focus on forms or focus on meaning?, ASLA:s skriftserie/ASLA Studies in Applied Linguistics 2022, 29, 55-78, 2022, https://doi.org/10.15626/asla2022.29Obligatorisk
- Cadierno, T., El aprendizaje y la enseñanza de la gramática en el español como segunda lengua, REALE, 4. 67-85., 1995
- Centro virtual Cervantes, Diccionario de términos clave de ELE, ., https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/indice.htmObligatorisk
- Consejo de Europa, Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, Madrid: Instituto Cervantes/Anaya, 2002Obligatorisk (Finns även på Svenska.: Skolverket (2009) Gemensam europeisk referensram fo&
#776;r spra& #778;k: la& #776;rande, undervisning och bedo& #776;mning. I: https:/ / www.skolverket.se/ getFile?file=2144) - Consejo de Europa, Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario., Estrasburgo: Servicio de publicaciones del Consejo de Europa, 2020, www.coe.int/lang-cefrObligatorisk (Finns även på engelska: Europarådet (2020) Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume with new descriptors. I: https:/
/ rm.coe.int/ cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/ 1680787989) - Diaz, Patricia, Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, 2019Obligatorisk
- EALTA Guidelines for Good Practice in Language Testing and Assessment, EALTA, http://www.ealta.eu.org/guidelines.htmObligatorisk (Obs: det finns versioner på sp/
fr/ ty.) - Ellis, R., Task-based language teaching: Sorting out the misunderstandings., International Journal of Applied Linguistics, 19(3), 212-246., 2009Obligatorisk
- Erickson, G.; Sebestyén, Å., Hur kan bedömning främja språklärande och språkutveckling?, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M1_GRGYVX_07A_01_spr%C3%A5kl%C3%A4rande.docxObligatorisk
- Erlam, R., "I', not sure what a task is": Teachers designing language tasks, Language Learning Research, 20(3), 279-299., 2016Obligatorisk
- Hattie, J.; Timperley, H., The power of feedback, Ingår i: Review of educational research, vol. 77, nr. 1, 2007, s. 81–112Obligatorisk
- Europarådet, Europeisk språkportfolio 16+, Europarådet, 2010, https://www.edu.uu.se/fba/sprakgemensamt/europeisk-sprakportfolio/portfolior-for-nedladdning/Obligatorisk
- Fredholm; Fredriksson, K., C., Att skriva i en digital miljö, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisk (https:/larportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_04A_01_digital.docx / larportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Vuxenutbildning/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ M2_GRGYVX_04A_01_digital.docx#:~:text=Det%20%C3%A4r%20dock%20oklart%20exakt,spanska%20utvecklas%20under%20ett%20l%C3%A4s%C3%A5r.) - Fredriksson, C.; Rosén, C., Språk- och skrivutveckling, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_01A_01_skrivutveckling.docxObligatorisk
- Granfeldt, J.; Morehed, S., Att utveckla hörförståelse, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_04/Material/Flik/Del_04_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_04A_01_utveckla.docxObligatorisk
- Håkansson Ramberg, M.; Pålsson Gröndahl, K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Vuxenutbildning/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_07A_01_elevanpassad.docxObligatorisk
- Grimson, Alejandro., Interculturalidad y comunicación, 1. ed., Bogotá, Grupo Editorial Norma, 2001Obligatorisk (På Studium)
- Hellqvist, Birgitta; Manuguerra, Nicolas, Målspråket i klassrummet: en handbok för lärare i moderna språk, Första upplagans första tryckning, Stockholm, Natur & Kultur, [2021]Obligatorisk
- Jiménez-Ramírez, J., Cultura e interculturalidad, Ingår i: The Routledge handbook of Spanish language teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2, Abingdon, Oxon, Routledge, 2019Obligatorisk (Finns som e-bok på Uppsala universitetsbibliotek.)
- Lindgren, C., Föreläsningen om språkinlärning (film på Studium)., ., 2021Obligatorisk
- Lindqvist, Tredjespråkets ordförråd, Ingår i: Tredjespråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016Obligatorisk (På Studium)
- Linge, O., Att förstå talat språk. Språksprånget, Stockholm: Skolverket., Skolverket, 2021 (https:/
/ larportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 913-reception/ del_03/ Material/ Flik/ Del_03_MomentA/ Artiklar/ M4_GRGYVX_03A_01_forsta.pdf) - Muñoz-Basols, Javier; Gironzetti, Elisa; Lacorte, Manel, The Routledge handbook of Spanish language teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2, Abingdon, Oxon, Routledge, 2019Obligatorisk (Finns som e-bok på Uppsala universitetsbibliotek.)
- Nation, P., The four strands, International Journal of Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 2-13., 2007Obligatorisk (Tillgänglig via artikelsökning på Uppsala universitetsbibliotek.)
- Newby, D. et al, European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL), ., 2007, archive.ecml.at/mtp2/fte/pdf/C3_Epostl_E.pdfObligatorisk ((Finns på franska, spanska och tyska).)
- Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutveckling, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/910-muntlig-sprakutveckling/del_05/Material/Flik/Del_05_MomentA/Artiklar/MS1_GRGYVX_05A_inflode.docxObligatorisk
- Ramnäs, M.; Smidfelt, L., Reception av text, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_06A_01_text.docxObligatorisk
- Ramnäs, M.; Smidfelt, L.; Rottenberg, D., Läsförståelse, ordförståelse och strategier, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_07A_01_strategier.docxObligatorisk
- Rosén, C.; Marx Åberg, A., Processkrivning, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_06A_01_processkrivning.docxObligatorisk
- Rottenberg, D., "¿Será puro cuento? Algunas propuestas para enseñar literatura en las clases de español de la escuela sueca.", Språklärarnas Riksförbund. Lingua, 2, 37-43., 2015Obligatorisk (På Studium)
- Skolforskningsinstitutet, Feedback i skrivundervisningen. Sammanfattning., Skolforskningsinstitutet, 2018, https://www.skolfi.se/wp-content/uploads/2020/05/Sammanfattning_feedback.pdfObligatorisk
- Skolverket, Kommentarmaterial till ämnesplanerna i moderna språk och engelska. Gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå, ., 2021, https://www.skolverket.se/getFile?file=7842Obligatorisk
- Skolverket, Ämne Moderna språk. Ämnesplan och kursplaner, ., 2020, https://www.skolverket.se/download/18.528cfa7817820d8e8a538e/1615815377603/Ämnesplan%20moderna%20språk.pdfObligatorisk
- Skolverket, Att stötta elevgruppers muntliga samspel på målspråket, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_01/Obligatorisk
- Skolverket, Muntlig interaktion i språkklassrummet, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_02/Obligatorisk
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 6 uppl., Gleerups Utbildning AB, 2020Obligatorisk
- Diccionario de términos clave de ELE, Instituto Cervantes, 2020, http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/default.htmObligatorisk
Rekommenderad läsning
- Wiliam, Dylan; Leahy, Siobhán, Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2015
- Erickson, Gudrun, Handle with care. Om referensramen och bedömning av språklig kompetens., I: Språklärarens stora blå.
- Vázquez, Graciela, La destreza oral: conversar, exponer, argumentar, 1. ed., Madrid, Edelsa, 2000
- Llopis-García, R.; Real Espinosa, J. M.; Ruiz-Campillo, J. P., Qué gramática enseñar, Qué gramática aprender, Madrid: Edinumen, 2012
- Nation, P., What do you need to know to learn a foreign language?, School of Linguistics and Applied Language Studies, Victoria University of Wellington., 2014
- Sancez Lobato, J.; Santos Gargallo, I., Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE)., SGEL (1308s.), 2004
- Betyg och betygsättning, Skolverket, 2018, https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5c2/1553968119879/pdf 4000.pdf
Delkurs 4. Utlandsstudier, VFU
Kurslitteratur fastställs i samråd med den utländska institutionen.
ORDBÖCKER:
- Benson, Ken; Strandvik, Ingemar; Santos Melero, María Esperanza, Norstedts spanska ordbok: spansk-svensk, svensk-spansk: [127.000 ord och fraser], 1. uppl., Stockholm, Norstedts ordbok, 1999 (Finns som app för Apple, Android och Windows Phone)
Dessutom rekommenderas någon av följande enspråkiga ordböcker:
Diccinoario de la lengua española (Real academia española) finns som app (gratis) för Apple, Android och Windows Phone
- Diccionario clave: diccionario de uso del español actual, Boadilla del Monte, Ediciones SM, 2006
- Diccionario Salamanca de la lengua española, Madrid, Español Santillana Universidad de Salamanca, 2006
- The Oxford Spanish dictionary = Gran diccionario Oxford, 3. ed edited by Carol Styles Carvajal, Jane Horwood, Oxford, Oxford U.P., 2003
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2019
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2008
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007