Styrning av utbildningsorganisationer
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE275
Huvudgrupp 1
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
- Dahlström, Carl, Politik som organisation: förvaltningspolitikens grundproblem, Sjätte upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Valda delar)
- Baltzer, Charlotte, Lärarlegitimation som professionsstrategi: En analys av den svenska legitimationsreformen som argument för lärares (re)professionalisering, Åbo Akademi, Åbo,Finland, Åbo Akademis bibliotek, Åbo, Finland, 2020Obligatorisk (Valda delar. Finns tillgänglig via webben. För länk, se Studium.)
- Bergh, Andreas, Local quality work in an age of accountability - between autonomy and control, Ingår i: Journal of education policy, vol. 30, nr. 4, 2015, s. 590–607Obligatorisk (Finns tillgänglig via webben. För länk, se Studium.)
- Bergh, Andreas; Wahlström, Ninni, Conflicting goals of educational action - a study of teacher agency from a perspective of transactional realism, Ingår i: Curriculum journal, vol. 29, nr. 1, 2018, s. 134–149Obligatorisk (Finns tillgänglig via webben. För länk, se Studium.)
- Elstad, Eyvind, Schools which are named, shamed, and blamed by media: school accountability in Norway, Ingår i: Educational Assessment, Evaluation and Accountability, vol. 21, nr. 2, 2009, s. 173–189Obligatorisk (Finns tillgänglig via webben. För länk, se Studium.)
- Englund, Tomas; Forsberg, Eva; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap?: läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk (Valda delar.)
- Hult, Agneta; Olofsson, Anders, Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför?, Andra utgåvan, Stockholm, Natur & Kultur, 2017Obligatorisk (Valda delar)
- Murphy, Mark, Taking education to account? The limits of law in institutional and professional practice, Ingår i: Journal of education policy, vol. 37, nr. 1, 2022, s. 1–16Obligatorisk (Finns tillgänglig via webben. För länk, se Studium.)
- Ärlestig, Helene; Johansson, Olof, Educational authorities and the schools: organisation and impact in 20 states, Springer Nature, 2021Obligatorisk (Valda delar)
Dessutom tillkommer ca 300 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk