Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE162
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteraturlista
- Björk, Maj; Liberg, Caroline, Läs- och skrivsvårigheter i ljuset av tidig läs- och skrivutveckling, Ingår i: Vägar in i skriftspråket: tillsammans och på egen hand, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 1996Obligatorisk
- Borgström, Eric, Skrivförmåga på prov, Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Svenskämnet igår, idag, imorgon. Stockholm: Natur och Kultur, 2012Obligatorisk (Valda delar)
- Chrystal, Judith-Ann; Ekvall, Ulla, Starka sidor hos en "svag" nybörjarskribent, Ingår i: Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009, s. s. 233–248Obligatorisk
- Dyslexi: en jakt på den heliga graalen, Ingår i: Att ha eller sakna verktyg: om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Folkeryd, J.W., Hjärtan, hjul och himlakroppar: Innehåll i elevers sakprosatexter på lågstadiet, Ingår i: Mångfaldens möjligheter: litteratur- och språkdidaktik i Norden, Göteborg, Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI), 2014Obligatorisk
- Folkeryd W, Jenny, Bedömning av läsförståelse, Ingår i: Läsundervisningens grunder, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2016Obligatorisk
- Frylmark, Astrid, Logodpedutredning av skolbarn, Ingår i: Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö, Andra utgåvan, omarbetad utgåva, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk
- Lindberg, I., Bedömning av skolrelaterat ordförråd, Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007, s. 83–107Obligatorisk
- Börtzell-Szuch, Diana von; Vuorenpää, Sari, Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2022]Obligatorisk (Valda delar)
- Prentice, Julia; Sköldberg, Emma, Klättra på väggarna eller bara vara ett med soffan?: Om figurativa ordförbindelser bland ungdomar i flerspråkiga skolmiljöer, Ingår i: Språk & Stil: Tidskrift för svensk språkforskning, Uppsala, Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2014, vol. 20, s. 5–35Obligatorisk
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk (Valda delar)
Dessutom tillkommer ca 300 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp, respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk