Svårigheter i och bedömning av barns och elevers språk-, skriv-, och läsutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE162
Litteraturlista
- Chrystal, Judith-Ann; Ekvall, Ulla, Starka sidor hos en "svag" nybörjarskribent, Ingår i: Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009, s. s. 233–248Obligatorisk
- Folkeryd, J.W., Hjärtan, hjul och himlakroppar: Innehåll i elevers sakprosatexter på lågstadiet, Ingår i: Mångfaldens möjligheter: litteratur- och språkdidaktik i Norden, Göteborg, Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI), 2014Obligatorisk
- Folkeryd W, Jenny, Bedömning av läsförståelse, Ingår i: Läsundervisningens grunder, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2016Obligatorisk
- Frylmark, Astrid, Logodpedutredning av skolbarn, Ingår i: Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö, Andra utgåvan, omarbetad utgåva, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk (Valda delar.)
- Lindberg, I., Bedömning av skolrelaterat ordförråd, Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007, s. 83–107Obligatorisk
- Börtzell-Szuch, Diana von; Vuorenpää, Sari, Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2022]Obligatorisk (Valda delar.)
- Norén (red.), Sofia, Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse, Stockholm: LegiLexi, 2022, Finns tillgänglig som pdfObligatorisk (Valda delar.)
Dessutom tillkommer ca 300 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp. respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk