Frankrike idag - kultur och samhälle i franskundervisningen
Kursplan, Grundnivå, 9LF044
- Kod
- 9LF044
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, 12 juni 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till verksamma lärare i franska i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen samt till lärarstuderande med franska som inriktning.
Kursplanen gäller från och med vårterminen 2019.
Behörighetskrav
21 hp franska
Mål
Enligt Skolverkets kurs- och ämnesplaner för moderna språk innebär undervisning i ämnet att eleverna ska lära sig att ”reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används”. Kursens övergripande mål är således att den studerande ska utveckla/aktualisera kunskaper om Frankrikes kultur och samhälle för att berika franskundervisningen.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- på målspråket, både muntligt och skriftlig, beskriva och analysera nutida samhällsfrågor och utmaningar i Frankrike
- beskriva utvalda kulturella företeelser och dess påverkan på det franska samhället
- reflektera över begreppet ”interculturalité” och dess betydelse i franskundervisningen
- utveckla praktiska sätt att tillämpa kunskaper om Frankrikes kultur och samhälle i ett undervisningssammanhang.
Innehåll
Kursen behandlar aktuella kultur- och samhällsfrågor i Frankrike och dess tillämpning i undervisningen.
Den första delen av kursinnehållet inriktas huvudsakligen på landets samhällsutveckling under de senaste åren. Ett urval av aktuella ämnen behandlas genom föreläsningar och fördjupningsseminarier. Litteraturläsning i form av faktatexter, aktuella tidningsartiklar, vetenskapliga publikationer och historiska referensböcker ingår.
I den andra delen kommer fokus att ligga på integrerandet av kultur- och samhällsfrågor i franskundervisningen och begreppet ”interculturalité”. Deltagarna ges möjlighet att tillämpa sina kunskaper om Frankrikes kultur och samhälle genom att utveckla och presentera egna didaktiska upplägg för undervisningen. Läsning av vetenskapliga artiklar och annan didaktisk litteratur ingår.
Undervisning
Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform (inspelade föreläsningar), dels genom distansseminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisnings- och examinationsspråk är franska.
Examination
Kursen examineras löpande genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier inför vilka noggranna förberedelser krävs. I examinationen ingår även ett självständigt didaktiskt utvecklingsprojekt där kultur- och samhällsfrågor i ett interkulturellt perspektiv är i fokus.