Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet - systematiskt kvalitetsarbete (uppdragsutbildning)
Kursplan, Grundnivå, 8PE074
- Kod
- 8PE074
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Syftet med kursen är att stärka förskollärares och rektors kunskaper inom områdena dokumentation, uppföljning, utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet.
Behörighetskrav
Förskollärare som har en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskolärare, rektor/ biträdande rektor för förskola
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna:
- Beskriva och tolka förskollärares och rektorers ansvar i förhållande till uppföljning, utvärdering och utveckling av verksamheten.
- Identifiera och problematisera kring vad som ska utvärderas.
- Använda dokumentation som underlag för att följa upp och analysera barns lärstrategier och läroprocesser i förhållande till verksamhetens organisation, innehåll och genomförande samt föreslå åtgärder för att utveckla verksamheten.
- Analysera olika former av utvärderingar i relation till teorier om kunskap och lärande ur såväl ett barnperspektiv som barns perspektiv.
Innehåll
I kursen behandlas förskollärarens och rektorers ansvar i relation till förskolans läroplan. Vidare problematiseras dokumentationens betydelse för att följa barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans uppdrag att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. I kursen problematiseras även möjliga innebörder av begreppen barns perspektiv och barnperspektiv.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivit deltagande.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar. Aktivt deltagande krävs vid samtliga kurstillfällen.