Lek och lustfylld undervisning i förskolan (uppdragsutbildning)
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 8PE097
- Kod
- 8PE097
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 maj 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom uppdragsutbildning.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen syftar till att ge pedagoger grundläggande kunskaper i att använda och problematisera leken som redskap i undervisningen i förskolan. I kursen varvas teoretiska utgångspunkter på barns lek med praktisk tillämpning, gestaltande arbetsformer såsom lekar, drama och muntligt berättande.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- Redogöra för och diskutera teorier om lek och undervisning
- Problematisera förskollärarens roll som ledare av lek
- Diskutera och reflektera över barns lek som relationsskapande processer
- Använda lek, drama och muntligt berättande som didaktiska verktyg i förskolan t.ex. i ett språkutvecklande arbete
Innehåll
- Lekteoretiska perspektiv
- Samspel och relationer
- Lek och språk
- Barn som inte leker
- Olika typer av lekar.
- Ledarens roll i leken.
- Lek som kommunikativt verktyg
- Lekmiljöer
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier, praktiska övningar och uppgifter individuellt och i grupp. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligen och skriftligen.