Strålande jord 2018

Under höstterminen 2018 pågick ett forskningsprojekt där högstadieelever tillsammans med våra forskare mätte strålning i omgivningen.

svamp

Om projektet

Finns det radioaktivt cesium i svensk svamp? Vilka mängder rör det sig i så fall om? Nu startar Uppsala universitet i samarbetete med Sveriges lantbruksuniversitet en nationell kartläggning av svampars radioaktivitet, där vi välkomnar alla landets högstadieskolor att delta.

I april 1986 inträffade en kärnkraftsolycka i Tjernobyl vilket fick till följd att radioaktiva ämnen spreds i mark och luft. På grund av de vind- och regnförhållanden som rådde dagarna efter olyckan drabbades vissa delar av Sverige mer än andra, framför allt Gävlekusten. Efter Tjernobylolyckan genomförde svenska myndigheter radioaktivitetsmätningar med flygplan eftersom hela Sverige behövde kartläggas. Framför allt mättes förekomsten av cesium-137, eller Cs-137, som är en av de radionuklider som har störst betydelse för allmänhetens stråldos till följd av olyckan. Cs-137 har en halveringstid på cirka 30 år, och nu då det gått drygt 30 år sedan olyckan kan man förvänta sig att aktiviteterna av isotopen i landet ungefär har halverats.

Men riktigt så enkelt är det kanske inte. Cesiumet som föll ner har inte legat inaktivt i marken under dessa år, utan har istället växelverkat med omgivningen och rört på sig i miljön på grund av kemiska och biologiska processer. Miljöparametrar som påverkar hur ämnen omfördelas i naturen är till exempel jordart, markanvändning, växtlighet, andra organismer och nederbörd.

Bland de organismer som allra mest effektivt omfördelar ämnen i naturen finns svamparna. Svampar är goda miljöindikatorer som agerar nedbrytare i naturen och även spelar en viktig roll i näringskedjan då djur som rådjur och vildsvin gärna äter dem. Det man i dagligt tal kallar svamp, är egentligen fruktkropparna hos en betydligt större organism som genom sitt mycel, eller nätverk av fina celltrådar, samlar in näringsämnen från en stor areal. De bryter ned dött växtmaterial och omfördelar näring i jordlagren och vi kan förmoda att svampar har en effekt på fördelningen av radioaktivitet. Tidigare studier har visat att frilevande saprotrofer, som Champinjoner, och mykorrhizabildande svampar, som Kantareller, skiljer sig åt när det kommer till upptag och bevarande av ämnen. Det kan förstås genom att deras växtsätt och interaktion med omgivningen skiljer sig åt.

Under tiden sedan Tjernobylolyckan har det genomförts cesiummätningar med varierande noggrannhet och tidsintervall på många olika platser i Sverige. Det är i allmänhet enskilda länsstyrelser som tar initiativ till mätningar, ibland tillsammans med Strålsäkerhetsmyndigheten, som har en databas för cesiummätdata. De flesta värdena i databasen är uppmätta före 2002, så det finns ett intresse och behov av nya mätinsatser.

Därför vill vi forskare vid Uppsala universitet, UU, och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, nu bjuda in högstadieelever runtom i Sverige att delta i forskning genom att plocka svamp för Cs-137-mätningar. Tanken är att eleverna, genom lokalkännedom i det område där de bor, vet var svampar växer och även vilka miljöförhållanden som råder på platsen.

Vi hoppas att experimentet ska öka elevernas intresse och kunskaper om naturvetenskapliga processer, vetenskapliga metoder och forskning. Deras inrapportering kommer att vara mycket värdefull och till stor nytta för våra forskningsavdelningar liksom övriga samhället.

 

Universitetslektor Cecilia Gustavsson
Institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet

 

Lärarhandledningen är uppdelad i tre olika delar, där den obligatoriska delen av projektet är beskrivet i del 1. Del 2 innehåller frivilliga moment och del 3 består av ämnesstoff som kopplar till projektet.

Lärarhandledning, del 1

Lärarhandledning, del 2

Lärarhandledning, del 3

Huvudprotokoll

Fältprotokoll - svamp

Fältprotokoll - spillning

Information om DNA-extraktion

I materialet som ni får av oss medföljer 1 st sats för DNA-extraktion.

Bokning av Skype-tider med forskarna i projektet

Om klassen haft frågor kring projektet och önskar få svar direkt från forskarna så har de haft möjlighet att boka in Skype-samtal. På bokningssidan syntes vilka forskare som var med och vilka områden de kan svara på frågor kring.

Inlämning av svar

Digitala svar lämnades in via en ankät.

Övergripande beskrivning

Forskningen handlar om att undersöka och mäta strålning i vår omgivning. Klassernas insats handlar om att samla in prover, göra egna mätningar och förbereda prover för inskick till Uppsala universitet. Projektet omfattar 250 högstadieklassers deltagande i hela landet. Se karta med alla deltagande skolor utmarkerade.

Insamling och analys

Under augusti/september samlar eleverna in analysmaterial genom att:

  • plocka och identifiera svampar
  • ta jordprov
  • samla in djurspillning

Efter att det insamlade materialet har torkats, analyseras det bland annat med hjälp av en strålningsdetektor som klassen får bygga. Resultaten från klassundersökningarna skickas därefter in till Uppsala universitet tillsammans med insamlade prover. Våra forskare kommer därefter analysera de inskickade proverna igen och sammansställer sedan resultaten och återrapporterar det till eleverna.

Förväntad tidsåtgång

Beräknad tidsåtgång motsvarar 3 x 60 minuter i klassrummet samt exkursion i skogen. Projektet innehåller flera delar där klassen kan delas upp i olika ansvarsgrupper som kan jobba parallellt och vid olika tidpunkter. Projektet kopplar till läroplanen.

Maj 2018

Anmälan öppnar.

Aug-sep 2018

Eleverna utför uppdraget och prover skickas till Uppsala universitet.

Okt-jan 2018-2019

Forskarna sammanställer insamlade prover, analyserar och drar slutsatser.

Material

Uppsala universitet står för det material som behövs för att kunna genomföra undersökningen.

  • lärarhandledning
  • elevprotokoll
  • provrör
  • behållare
  • påsar
  • verktyg att ta jordprov med
  • elektroniksats för detektorbygge
  • frankerade påsar att skicka tillbaka proverna i

Utöver det medskickade materialet kommer visst material behöva kompletteras av skolan, till exempel verktyg och salt. I lärarhandledningen finns tips om fördjupningsuppgifter, till dessa ingår ej material.

Frivilligt tävlingsmoment

Klasserna får presentera sitt resultat på ett valfritt innovativt sätt. En jury utser vinnarklassen som får 5000 kronor.

Avslutning

Det sammanställda resultatet presenterades senast februari/mars 2019.

Resultatet - en hälsning från forskarna

2019-03-14: Vi har ett resultat!

Resultatkarta nr 1 visar alla prover forskarna har mätt på (de som kommit i burkarna) visualiserade i form av olika svampsorter. Dessa är uppdelade i 8 kategorier, där olika arter inom en viss kategori oftast (men inte alltid) delar samma symbol.

Resultatkarta nr 2 visar svampmackeindex. Varje punkt innehåller samma information som på den första kartan men visualiserat i form av staplar med svampmackor.

Analysarbetet av inskickade prover via projektet fortgår även efter avslutat skolprojekt. Ev nya framsteg/upptäckter kommer att återspeglas på denna sida.

Har du frågor eller kommentarer om den fortsatta forskningen kan du kontakta Cecilia Gustavsson,
cecilia.gustavsson@physics.uu.se

Kontakt

  • Har du frågor om någon av våra aktiviteter? Kontakta respektive ansvarig eller skicka ett mail till teknat-skola@uu.se.
  • teknat-skola@uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin