Research on Educational Leadership (REL)
Kärnan i forskningsmiljön Educational Leadership utgörs av studier av utbildning, lärande, och ledarskap och i de sammanhang där dessa begrepp kan appliceras. Det innebär att studieobjekten finns i såväl förskola och skola som i andra delar av samhället.
Ledarskap utgör delar av politik, policy och governance. Det kommer till uttryck i olika institutionella, organisatoriska eller informella sammanhang. Forskningsmiljön kommer att intressera sig för hur ledarskap formuleras, transformeras och tolkas i olika sammanhang.
Forskningsgruppen intresserar sig för utbildning, lärande och ledarskap är inte enbart inriktat mot kunskaper och förmågor utan fokus riktas också mot normer och värden. Här utgör begrepp som hållbar utveckling, demokrati, likvärdighet, rättssäkerhet och medmänsklighet viktiga utgångspunkter. De situationer där utbildning, ledarskap och lärande är i fokus kan ofta studeras ur flera vetenskapliga perspektiv; såväl inter- som transdisciplinära.
Med ambitionen att bidra med kunskap om relationen mellan utbildning, ledarskap och lärande arbetar forskningsmiljön med transdisciplinära angreppssätt där olika teoretiska och metodologiska utgångspunkter möts. Det som förenar forskningsmiljön är ett intresse för ledarskapets praktik samt de villkor som möjliggör och begränsar ledarskapet.
Forskningsmiljön Educational Leadership har sitt ursprung i STEP-gruppen (Research Unit for Studies in Educational Policy and Educational Philosophy). STEP startades av professor Ulf P. Lundgren år 2000. Forskningen inriktades mot socialisation och bildning med särskilt fokus mot organisering, urval och legitimering av kunskap i utbildningsinstitutioner.
Kontakt
Katina Thelin, Daniel Nordholm,
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Flera medlemmar i gruppen undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och på personalvetar- och beteendevetarprogrammen.
Flera av medlemmarna inom Educational Leadership undervisar också inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, rektorsutbildningen samt för utbytesstudenter.
Educational Leadership medverkar också i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.
Forskningsfokus
Pågående forskning inom miljön Educational Leadership rör styrning och ledning av verksamheter, ledarskap i olika skolformer samt studier av ledares professionsutbildning. Forskningen ryms inom följande teman:
- Styrning, ledning och organisering
- Ledarskapets praktiker och utmaningar
- Ledarskap och identitet
- Ledarskap i glesbygd/förort
- Ledarskap i rörelse och mobilitet
- Professionshandledning av skolledare
Seminarium
Seminarierna hålls vanligtvis varannan måndag
Tid 13.15 -15.00
(OBS! Föranmälan krävs). Kontakt: Daniel Nordholm
Lokal i Blåsenhus: Videokonferensrum 24:307
REL Seminarieschema våren 2024
15 Januari, v. 3
Planering av vårens arbete i REL
Återkoppling på abstract till ECER (eller annan konferens)
29 januari, v. 5
Rektorers (professionella) lärande – lärandeteori/er
Kvalitet i akademiska forskningsmiljöer: Hur kan vi tillsammans vidareutveckla REL?
12 februari, v. 7
Ronni Laursen presenterar sig och sin forskning
Att skriva VR-ansökan (Helen Melander Bowden) OBS! Kl. 15.00-
26 februari, v. 9
Martin Karlberg presenterar pågående arbete med sitt VR-projekt under rubriken: Implementering av ett program för inkluderande beteendestöd i skolan (IBIS)
11 mars, v. 11
OBS! Internt UU
Pedagogikinternat 11-12/3
25 mars, v. 13
Textseminarium: Vi läser och diskuterar Middle leaders’ identity-practice framings - A site-ontological view of identity in and as practice (Edward-Groves, Grootenboer, Petrie & Rönnerman, 2023)
Katina Thelin (m fl.): Rektors rörlighet/omsättning
8 april, v. 15
Katarina, Malin, Håkan, Lene med flera (paper presentation ECER)
Lene Foss och Ann Carina Ludvigsson om rektorers svårlösta problem (work in progress).
22 april, v. 17
Arbete i mindre konstellationer utifrån egna behov och initiativ inom gruppen. Inget gemensamt seminarium.
6 maj, v. 19
Ev. Christopher Bezzina
Alt. Metodseminarium /Alt. Reflektioner över det pedagogiska kunskapsområdets utveckling (Sverker Lindblads paper utgör underlag för samtal)
20 maj, v. 21
Complexity Leadership Theory (samtal med Leanne Gibbs)
3 juni, v. 23
Daniel Nordholm med kollegor presenterar sitt VR-projekt: ansökan, genomförande och preliminära resultat
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i Professional Development in Education, s. 333-346, 2024
Ingår i International Journal of Leadership in Education, s. 1-14, 2024
- DOI för What about feelings?: Elaboration on and consideration of the theoretical construct of emotions in practice and practice architectures
- Ladda ner fulltext (pdf) av What about feelings?: Elaboration on and consideration of the theoretical construct of emotions in practice and practice architectures
Ingår i Skolan som politisk organisation, s. 131-156, Gleerups Utbildning AB, 2024
Ingår i International Journal of Educational Management, s. 302-316, 2024
Organizational Routines and Theorizing in Large-Scale School Improvement—Exploring a Swedish Design
Ingår i Leadership and Policy in Schools, 2024
Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal
Ingår i Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2024
Newly appointed principals' professional identity: insights from a Swedish perspective
Ingår i Educational Management Administration & Leadership, 2023
Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
Ingår i European Educational Research Journal, 2023
Tillitsbaserat ledarskap och autonomi
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning., s. 73-88, Liber, 2023
Framing curriculum making: bureaucracy and couplings in school administration
Ingår i Journal of Curriculum Studies, 2023
Principal’s autonomy and control in Sweden before and during COVID 19 - an explorative study
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 1-13, 2023
For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
Ingår i Journal of Educational Administration, s. 325-340, 2023
Skolans kultur och kulturer inom skolan
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 108-124, Liber, 2023
Rektorers rörlighet i Sverige: En kunskapsöversikt
Ingår i Utbildning och lärande, 2023
Skolans arbets- och utvecklingsorganisation i vetenskaplig belysning
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, Liber, 2023
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 28-44, Liber, 2023
Liber, 2023
Principals’ identity – developing and validating an analysis instrument in the Swedish context
Ingår i International Journal of Leadership in Education, s. 185-200, 2023
Perceptions on the Local School and Further education: A Rural School Leader’s Perspective
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 150-162, 2022
Ingår i Journal of Educational Administration & History, s. 1-21, 2022
Ingår i Journal of educational change, s. 497-519, 2022
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 733-750, 2022
Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun
Ingår i Revue internationale d'éducation Sèvres, s. 55-65, 2022
Ingår i Education Inquiry, s. 1-18, 2022
2022
- Fler publikationer