Barn- och ungdomsvetenskap

Foto: Pixabay

Barn- och ungdomsvetenskap är ett tvärvetenskapligt forskningsfält som studerar barns och ungas livsvillkor, identitet och samhällsdeltagande med geografiska och historiska perspektiv.

Barn- och ungdomsvetenskap är ett tvärvetenskapligt forskningsfält där barns och ungas skilda levnadsvillkor och aktörskap uppmärksammas.Vi studerar barns och ungas identitets- och socialisationsprocesser i olika sociala arenor som familj, boende, förskola/skola/högre utbildning, arbete och fritid, och hur detta samspelar med faktorer som genus, etnicitet och social klass. Barn- och ungdomsvetenskap handlar härigenom om att såväl kritiskt granska strukturella och ojämlika villkor i barns och ungas liv som om hur de erfar och hanterar dessa i sina vardagliga liv.

Vi bedriver forskning om segregation, migration, mobilitet och utbildning, hur genus konstrueras, barns och ungas användande av digitala medier, yngre barns deltagande i offentliga miljöer, ungas delaktighet i samhället genom föreningsliv och politik, övergångar inom utbildningssystemet likväl som mellan skola och arbetsliv samt framväxten av en ung vuxenhet i skärningslandet mellan ungdomstid och vuxenliv.

Ett genomgående drag i vår forskning är att vi ofta länkar den till ett geografiskt tema, där platsens betydelse betonas i barns, ungas och unga vuxnas vardagliga interaktion och mobilitet. Det kan röra sig om barns bruk av innerstadsmiljöer, ungdomars känsla av sammanhang och integration i förorter eller om hur det är att växa upp i glesbygder. Vi studerar även vad som förändras genom åren och vad som är återkommande mönster hos olika generationer barn och unga. De frågor som reses genom ett generationsperspektiv är om det finns bestående generationseffekter eller om olikheter i värderingar och beteenden är en fråga om livsfaseffekter och på vilka sätt skiljer sig dagens levnadsmönster och förutsättningar i en allt mer globaliserad och digitaliserad värld från tidigare generationers villkor och förutsättningar?

Forskningen i barn- och ungdomsvetenskap vid EDU bedrivs inom ramarna för utbildnings- och samhällsvetenskapliga traditioner där vi bygger vidare på teoretisk och metodologisk utveckling inom bland annat etnologi, sociologi och pedagogik. Vi jobbar också med perspektiv på historisk utveckling som utgår från metoder anpassade till olika slags historiska källmaterial.

Vi samarbetar internt vid Uppsala universitet med forskningsgrupperna CLIP (Studier i Barndom, Lärande och Identitet som Interaktionella Praktiker) som leds av professor Ann-Carita Evaldsson.

Kontakt

Peter Waara eller Katarina Gustafson

BUV-seminariet

Barn- och ungdomsvetenskap har ett forskningsseminarium där vi möts var tredje onsdag kl 10-12.

Kontakta Peter Waara eller Katarina Gustafson för detaljerat program och innehåll.

Forskningsmiljöns koppling till utbildning

Medlemmarna undervisar på grundutbildningen i barn- och ungdomsvetenskap och pedagogik samt på förskollärar- och lärarutbildningarna, FBA och EDU Uppdragsutbildning.

Flera av medlemmarna undervisar i barn- och ungdomsvetenskap, pedagogik och specialpedagogik på avancerad nivå.

Forskningsmiljöer vi samarbetar med

CLIP
Uppsala Studies of History and Education (SHED)

Gruppmedlemmar

Forskningsledare: Peter Waara
Gruppmedlemmar: Katarina Gustafson, Magdalena Cedering, Ann-Carita Evaldsson, Esbjörn Larsson, Karin Litsner, Jörgen Mattlar, Farzaneh Moinian, Göran Nygren, Anne-Sofie Nyström, Hassan Sharif, Johanna Svahn

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin