Barn- och ungdomsvetenskap
Barn- och ungdomsvetenskap är ett tvärvetenskapligt forskningsfält som studerar barns och ungas livsvillkor, identitet och samhällsdeltagande med geografiska och historiska perspektiv.
Barn- och ungdomsvetenskap är ett tvärvetenskapligt forskningsfält där barns och ungas skilda levnadsvillkor och aktörskap uppmärksammas.Vi studerar barns och ungas identitets- och socialisationsprocesser i olika sociala arenor som familj, boende, förskola/skola/högre utbildning, arbete och fritid, och hur detta samspelar med faktorer som genus, etnicitet och social klass. Barn- och ungdomsvetenskap handlar härigenom om att såväl kritiskt granska strukturella och ojämlika villkor i barns och ungas liv som om hur de erfar och hanterar dessa i sina vardagliga liv.
Vi bedriver forskning om segregation, migration, mobilitet och utbildning, hur genus konstrueras, barns och ungas användande av digitala medier, yngre barns deltagande i offentliga miljöer, ungas delaktighet i samhället genom föreningsliv och politik, övergångar inom utbildningssystemet likväl som mellan skola och arbetsliv samt framväxten av en ung vuxenhet i skärningslandet mellan ungdomstid och vuxenliv.
Ett genomgående drag i vår forskning är att vi ofta länkar den till ett geografiskt tema, där platsens betydelse betonas i barns, ungas och unga vuxnas vardagliga interaktion och mobilitet. Det kan röra sig om barns bruk av innerstadsmiljöer, ungdomars känsla av sammanhang och integration i förorter eller om hur det är att växa upp i glesbygder. Vi studerar även vad som förändras genom åren och vad som är återkommande mönster hos olika generationer barn och unga. De frågor som reses genom ett generationsperspektiv är om det finns bestående generationseffekter eller om olikheter i värderingar och beteenden är en fråga om livsfaseffekter och på vilka sätt skiljer sig dagens levnadsmönster och förutsättningar i en allt mer globaliserad och digitaliserad värld från tidigare generationers villkor och förutsättningar?
Forskningen i barn- och ungdomsvetenskap vid EDU bedrivs inom ramarna för utbildnings- och samhällsvetenskapliga traditioner där vi bygger vidare på teoretisk och metodologisk utveckling inom bland annat etnologi, sociologi och pedagogik. Vi jobbar också med perspektiv på historisk utveckling som utgår från metoder anpassade till olika slags historiska källmaterial.
Vi samarbetar internt vid Uppsala universitet med forskningsgrupperna CLIP (Studier i Barndom, Lärande och Identitet som Interaktionella Praktiker) som leds av professor Ann-Carita Evaldsson.
Kontakt
Peter Waara eller Katarina Gustafson
BUV-seminariet
Barn- och ungdomsvetenskap har ett forskningsseminarium där vi möts var tredje onsdag kl 10-12.
Kontakta Peter Waara eller Katarina Gustafson för detaljerat program och innehåll.
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Medlemmarna undervisar på grundutbildningen i barn- och ungdomsvetenskap och pedagogik samt på förskollärar- och lärarutbildningarna, FBA och EDU Uppdragsutbildning.
Flera av medlemmarna undervisar i barn- och ungdomsvetenskap, pedagogik och specialpedagogik på avancerad nivå.
Forskningsmiljöer vi samarbetar med
Gruppmedlemmar
Publikationer
Barns deltagande i undervisning
Ingår i Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman., Studentlitteratur AB, 2024
Sexual dannelse / Sexual bildung and Sex education in Denmark and Sweden
2024
2024
Possibilized by Physics: Students’ Retrospective Narratives about Safe Spaces and Emancipation
2023
Affect, stancetaking and gender in preadolescent peer cultures
Ingår i Handbook on Language & Youth Culture, s. 62-78, Routledge, 2023
Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
Ingår i Childhood, s. 13-29, 2023
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2023
Ingår i History of Education Quarterly, s. 1-18, 2023
Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Research in science education, 2023
Ingår i Cultural Studies of Science Education, 2023
- DOI för The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
- Ladda ner fulltext (pdf) av The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
Skomakare, bliv vid din läst: Fortsättningsskolans medborgarkunskapsundervisning
2023
Ingår i Discourse Studies, s. 321-341, 2023
2023
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 41-64, 2023
Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
Ingår i Journal of the History of Childhood and Youth, s. 115-133, 2023
2022
Following or defying expectations: The choice narratives of “unexpected” physics students
2022
Choice narratives of “unexpected” physics students
2022
Young peoples’ online science practices as a gateway to higher education STEM
2022
2022
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 203-229, 2022
Ingår i Talking with children, s. 405-425, Cambridge University Press, 2022
Ingår i Paedagogica historica, s. 19-35, 2022
2022
Ingår i Childhood, s. 593-611, 2022
- Fler publikationer