Bedömning, utvärdering och politisk styrning med inriktning mot förskolan
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE026
- Kod
- 4PE026
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N, Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 16 februari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan och ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Samtliga 120 hp i programmets termin 1, 2, 3, 4, samt 15 hp i termin 5.
Mål
Kursens syfte är att utveckla kunskap om bedömning och utvärdering i och av förskola och skola, samt sätta denna i relation till politisk styrning. Syftet är även att studenterna ska utveckla ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt till olika former och metoder för dokumentation, bedömning och utvärdering i och av förskolan.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva den politiska styrningen av den svenska förskolan och skolan i ett nutida och historiskt perspektiv, med särskilt fokus på utvärdering som styrinstrument
- redogöra för och använda grundläggande begrepp och teorier rörande kunskapsbedömning och utvärdering inom utbildning
- beskriva och jämföra bedömnings- och utvärderingstraditioner i och av förskola
- beskriva, jämföra och problematisera olika former av och metoder för dokumentation, bedömning och utvärdering i förskolan
- använda, analysera och värdera statistisk information om förskola och skola.
Innehåll
- Politisk styrning av utbildning i ett nutida och historiskt perspektiv
- Utvärdering som politiskt styrinstrument
- Utvärdering och kvalitetsbedömning i förskolan
- Bedömning av barns lärande och utveckling i förskolan i ett historiskt och internationellt perspektiv
- Dokumentation i förskolan
- Statistisk information som underlag för utvärdering och kvalitetsbedömning
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Alla seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013