Bedömning, utvärdering och politisk styrning med inriktning mot förskolan
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE026
Huvudgrupp 1
Obligatorisk litteratur, ca 1200 s.
- Bassok, Daphna; Galdo, Eva, "Inequality in Preschool Quality? Community-Level Disparities in Access to High-Quality Learning Environments", Early Education and Development, 2015 (27(1) p 128–144)
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk (Valda delar: kap. 3, 12 s.)
- Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter; Pence, Alan, Från kvalitet till meningsskapande: postmoderna perspektiv - exemplet förskolan, 3. uppl., Stockholm, Liber, 2014Obligatorisk (70 s.)
- Håkansson, Jan, Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem: strategier och metoder, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Obligatorisk (Ca 110 s.)
- Lenz Taguchi, Hillevi, Varför pedagogisk dokumentation?: verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Malmö, Gleerup, 2013Obligatorisk
- Lindgren, Anne-Li, Etik, integritet och dokumentation i förskolan, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2016Obligatorisk
- Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad, 3. uppl., Stockholm, Norstedts juridik, 2007Obligatorisk
- Månsson, Annika; Vallberg Roth, Ann-Christine, Individual development plans from a critical didactic perspective: Focusing on Montessori- and Reggio Emilia-profiled preschools in Sweden, Ingår i: Journal of early childhood research: ECR.Obligatorisk (vol. 10/
2011, volym 9 (2011) nr. 3 s.247–261) - Nordin-Hultman, Elisabeth; Collsiöö, Jan, Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004Obligatorisk (Valda delar, ca 40 sidor)
- Sheridan, Sonja, Dimensions of pedagogical quality in preschool, Ingår i: International journal of early years education., vol. 15, nr. 2, 2007, s. 197–217. 20 s.Obligatorisk
- Sheridan, Sonja; Pramling Samuelsson, Ingrid, Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet, Upplaga 2, Stockholm, Liber, [2016]Obligatorisk
- Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Ingår i: Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Obligatorisk (Valda delar, ca 20 sidor)
- Svenning, Bente, Vad berättas om mig?: barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation, Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Åsén, Gunnar, Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2015Obligatorisk
- Wehner-Godée, Christina, Lyssnandets och seendets villkor: pedagogisk dokumentation - DVD, bok, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk (Obs, finns senare upplaga från 2014)
Huvudgrupp 2
Valbara artiklar/antologikapitel enligt lärares anvisningar, ca 300 s. (exempel på presentation av och forskning om olika bedömningspraktiker och dokumentationsmetoder i förskolan)
Övrigt material
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010
- Läroplan för förskolan Lpfö 98, [Ny, rev. uppl.], Stockholm, Skolverket, 2016
Skolverkets statistikdatabaser
Kommunal statistik, brukarenkäter mm
* Obligatorisk