Bedömning, utvärdering och politisk styrning med inriktning mot förskolan
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE026
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Obligatorisk litteratur, ca 1200 s.
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk (Valda delar: kap. 1, 2, 3, 10, 12, 13, 14, 15. Ca 150 s.)
- Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter; Pence, Alan R., Beyond quality in early childhood education and care: languages of evaluation, Third edition.Obligatorisk (Valda delar ca 50 sidor.)
- Eidevald, Christian, Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk (sid 75–202)
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Förskolebarns lärande som mått på kvalitet, Kommande antologi, 2013Obligatorisk
- Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Obligatorisk (Ca 150 s.)
- Hartman, Laura, Konkurrensens konsekvenser: vad händer med svensk välfärd, 2. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2011Obligatorisk (s 32–65)
- Körner, Svante; Wahlgren, Lars, Praktisk statistik, 4., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (Valda delar ca 150 s.)
- Lenz Taguchi, Hillevi, Emancipation och motstånd: dokumentation och kooperativa läroprocesser i förskolan, Stockholm, HLS förl., 2000Obligatorisk (Ca 20 s.)
- Lindgren, Anne-Li; Sparrman, Anna, m att bli dokumenterad: Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 8, nr. 1-2, 2003, s. 58–69. 11 s.Obligatorisk
- Månsson, Annika; Vallberg Roth, Ann-Christine, Individual development plans from a critical didactic perspective: Focusing on Montessori- and Reggio Emilia-profiled preschools in Sweden, Ingår i: Journal of early childhood research: ECR.Obligatorisk (vol. 10/
2011, volym 9 (2011) nr. 3 s.247–261) - Sheridan, Sonjad 1952-; Pramling Samuelsson, Ingrid, Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetetc Sonja Sheridan & Ingrid Pramling Samuelsson, 1. uppl., Stockholmb Liber,c 2009, Liber, 2009Obligatorisk
- Sheridan, Sonja, Dimensions of pedagogical quality in preschool, Ingår i: International journal of early years education., vol. 15, nr. 2, 2007, s. 197–217. 20 s.Obligatorisk
- Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Ingår i: Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Obligatorisk (Valda delar, ca 20 sidor)
- Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Ingår i: Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Paris, OECD, cop. 2012Obligatorisk (Valda delar, ca 20 sidor)
- Svenning, Bente, Vad berättas om mig?: barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation, Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Wehner-Godée, Christina, Lyssnandets och seendets villkor: pedagogisk dokumentation - DVD, bok, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2011Obligatorisk
- Whetton, Chris, A brief history of a testing time: national curriculum assessment in England 1989-2008, Ingår i: Educational research: the journal of the NFER, vol. 51, nr. 2, 2009, s. 137–159Obligatorisk
- Åsén, Gunnar, Utvärdering i förskolan: frågor och exempel, Stockholm, Skolverket, [2002]Obligatorisk
- Åsén, Gunnar; Vallberg Roth, Ann-Christine, Utvärdering i förskolan: en forskningsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2012Obligatorisk
Huvudgrupp 2
En valbar avhandling enligt lärares anvisningar, ca 100 s
Huvudgrupp 3
Valbara artiklar/antologikapitel enligt lärares anvisningar, ca 300 s. (exempel på presentation av och forskning om olika bedömningspraktiker och dokumentationsmetoder i förskolan)
Övrigt material
- Bjørndal, Cato R. P., Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005
- Förskola, före skola - lärande och bärande: kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget, Stockholm, Skolinspektionen, 2012
- Förskolans pedagogiska uppdrag, Stockholm, Skolinspektionen, 2011
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010
- Nordin-Hultman, Elisabeth; Collsiöö, Jan, Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010
Skolverkets statistikdatabaser
Kommunal statistik, brukarenkäter mm
* Obligatorisk