Transforming communities for active and healthy lifestyle: co-design of community outreach for the prevention of type 2 diabetes

Utveckling av hållbar multi-aktörssamverkan genom co-design: med fokus på att skapa förutsättningar för hälsosamma levnadsvanor i socioekonomiskt utsatta områden i Uppsala

Vi behöver omforma våra samhällen för att förbättra förutsättningarna för god och jämlik hälsa. I stora delar av världen inklusive i Sverige ökar förekomsten av sjukdomar som är kopplade till ohälsosamma levnadsvanor. Levnadsvanorna innefattar bland annat matvanor och fysisk aktivitet, och påverkas mycket av de fysiska och normativa förutsättningar som finns i samhället vi lever i. Grupper i befolkningen som är socioekonomiskt missgynnade har större risk att få av sjukdomar relaterade till ohälsosamma än personer med bättre socioekonomi. Beroende på var vi bor och vår bakgrund har vi olika förutsättningar till hälsa och olika uppfattningar om vår möjlighet att påverka den. I detta forskningsprojekt är målet att förbättra förutsättningarna för en god hälsa i socioekonomiskt utsatta områden i Uppsala, genom att skapa en process där flera samhällsaktörer tillsammans omformar sin stadsdel och gör den mer främjande av hälsosamma levnadsvanor.

I mitt doktorandprojekt gör jag en serie studier i vilka jag undersöker förutsättningarna för att flera aktörer tillsammans samarbetar för att skapa ett mer hälsofrämjande samhälle. Jag undersöker var insatser behövs som mest, vilka nyckelfaktorer som kan leda till bra och hållbar multiaktörssamverkan, vilka riktlinjer som utgör ramarna för arbetet med levnadsvanor och hur dessa följs upp. Jag utforskar också de uppfattningar som invånare i socioekonomiskt utsatta områden har om sitt område och hur området och normer påverkar hur de rör på sig.

I en geomapping-studie kartlägger jag olika parametrar för socioekonomi och ser hur de är kopplade till riskfaktorer för olika sjukdomar kopplade till levnadsvanor, såsom diabetes typ 2 och hjärtkärlsjukdom. Målet med detta är att hitta ”hotspots” där samhällsuppsökande, förebyggande insatser behövs som mest. I en litteraturstudie kombinerat med intervjuer undersöker jag om det finns någon skillnad mellan myndigheters hälsofrämjande uppdrag och deras uppfattning av desamma. I intervjuerna utforskar jag också hur olika samhällsaktörer erfarenheter är av samverkan med andra aktörer, och vad framgångsrika samverkansprojekt kan lära oss om nyckelfaktorer till hållbar och långsiktig samverkan. I en photo elicitation studie utforskar jag hur personer som bor i socioekonomiskt utsatta områden i Uppsala uppfattar sitt samhälle och hur de upplever att området påverkar deras möjligheter att vara fysiskt aktiva, samt hur normer påverkar hur man rör på sig.