Om centrumbildning i digital humaniora och samhällsvetenskap

Bildtext

Centrumbildning i digital humaniora och samhällsvetenskap vid Uppsala universitet (CDHU) grundades 1 januari 2021 och bygger på Forum för digital humanioras (2015-2017) och forskningsnätverket DH Uppsalas (2018-2020) aktiviteter. CDHU koordinerar den digitala transformationen av humaniora och samhällsvetenskap på Uppsala universitet. CDHUs uppdrag är tredelat och täcker:

• Forskningsinitiering och stöd (vilket inkluderar ansökningsstöd och aktiviteter, seminarier, samt större evenemang)
  • Kompetensutveckling och utbildning (workshops, kurser och övrigt stöd från masters- till forskningsnivå)
  • Digital infrastruktur för att tekniskt stötta forskning i humaniora och samhällsvetenskap

Centrumbildning i digital humaniora och samhällsvetenskap erbjuder en socioteknisk infrastruktur som stödjer forskning och utbildning inom HumSams områden. Forskningsingenjörer, koordinatorer och personal vid CDHU arbetar tillsammans med att erbjuda konsultation samt praktiskt och tekniskt stöd för forskning i världsklass som integrerar digitala metoder och verktyg.

Vår personal stödjer flera steg av forskningsprocessen - från forskningsdesign, datainsamling, statistisk analys, tillämpa artificiell intelligens (AI), datavisualisering, med mera. Forskningsingenjörerna vid CDHU har expertis i ett flertal tekniska kompetenser och kunskap, såsom kodning och datavetenskap, AI och maskininlärning, GIS, hållbar vetenskapsimplementering och natural language processing.

Expertis

Artificiell intelligens (AI)

CDHUs AI Lab bygger på centrets sociomateriella infrastruktur och samlar forskningsingenjörer med expertis inom maskininlärning, djupinlärning, datorseende, bildbehandling, natural language processing, optical character recognition, och handwritten text recognition.

Databasdesign och informationssystem

CDHU hjälper forskare att utveckla webbapplikationer genom användning av databaser som Postgresql för datalagring. Vi hjälper även till med relationsdatabasdesign och implementering, och kan bistå med implementering av internationella standarder eller metamodeller t.ex. CIDOC under systemutvecklingen, för att underlätta informationsintegration och återanvändning.

Datavetenskap och vetenskaplig visualiseringsdata

Vetenskap kombinerar metoder från matematik, såsom statistik och sannolikhet, med datavetenskap och dataanalys för att avslöja insikter gömda i forskningsdatauppsättningar och för att använda den kunskapen för att generera prediktiva modeller.

Geografiskt informationssystem (GIS)

Ett geografiskt informationssystem (GIS) är ett datorsystem för att fånga, lagra, kontrollera och redovisa data relaterad till geografisk positionering på jorden. GIS kan även lagra olika typer av data på ett kartgränssnitt, t.ex. miljödata eller sociala data.

Webscraping och textanalys

CDHUs forskningsingenjörer kan hjälpa forskare med datainsamling från internet. Vi har praktisk erfarenhet av att skrapa digital media från sociala medier, Nationalbibliotekets webbplats och databaser som Gale och archive.org.

Finansiering

CDHU får årlig finansiering av Uppsala Universitets Vetenskapsområde för humaniora och samhällsvetenskap, Historisk-filosofiska fakulteten, samt rektors strategiska finansiering.

CDHU är del av en svensk nationell infrastruktur finansierad av HumInfra, medlem i Nationellt konsortium för digital humaniora i Sverige som finansieras av Vetenskapsrådet.

CDHU:s forskning och pedagogiska verksamhet finansieras vidare av ett antal forskningsfinansiärer, särskilt The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society (WASP-HS), Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond, och Riksbankens jubileumsfond.

Samarbeten

CDHU arbetar för att etablera samarbeten vid Uppsala universitet och vidare. Vi är en del av det växande nationella digitala humanistiska landskapet och involverade i flera nätverk av forskningsinstitutioner både nationellt och internationellt. Läs mer om våra samarbeten.