Utmaningar vid utredning av språkstörning hos flerspråkiga barn: Vad är normen och hur ser den typiska språkutvecklingen ut?

• Datum: 17 september 2024, kl. 15.15–17.00
  • Plats: Universitetshuset, Sal IV
  • Typ: Föreläsning, Seminarium
  • Föreläsare: Pascale Wehbe
  • Webbsida
  • Arrangör: Centrum för forskning om funktionshinder
  • Kontaktperson: Eva Dieker
  • Telefon: 0707509014

Inom det kliniska arbetet för logopeder brister det för närvarande i tillgången på riktlinjer och bedömningsmaterial för utredning av språkstörning hos flerspråkiga barn. De tillgängliga bedömningsmaterialen är främst utformade och normerade för enspråkiga barn och är således inte direkt tillämpliga på flerspråkiga barn. Detta resulterar i en risk för både under- och överdiagnostisering av språkstörning.

Föredraget presenterar det nuvarande läget av logopediska bedömningar av flerspråkiga barn och en pågående longitudinell studie om arabisk- svensktalande barns språkutveckling. Barnen har testats på båda deras språk och bakgrundsinformation har inhämtats genom föräldraintervjuer, lärarintervjuer och klassrumsobservationer.