Hugo Valentin-föreläsningen 2003: Professor Henry R. Huttenbach

Årets föreläsning till Hugo Valentins minne hålls av professor Henry R. Huttenbach, City University of New York, City College.

Professor Huttenbach är föreståndare för Center for the Study of Ethnopolitics and Ethnonationalism vid City University. Han har grundat och utger tidskrifterna Genocide Forum och Journal of Genocide Research och anlitas regelbundet dom gästföreläsare vid universitet i USA och Europa. Han har innehaft gästprofessurer i Japan och vid Yale University. Bland hans böcket kan nämnas Soviet Nationality Policies (1994) och From Versailles to Dayton (2000). Våren 2002 gav han en seminarieserie om folkmordsforskning vid Uppsala universitet.

Professor Huttenbach promoveras till hedersdoktor vid Uppsala universitet i januari 2003 och denna föreläsning till Hugo Valentins minne är tillika hans promotionsföreläsning.

Henry R. Huttenbach