Hugo Valentin-föreläsningen 2011: Doctor Nanci Adler

Kommunismens "ljusa förflutna": Berättelser om Partiets lojalitet före, under och efter Gulag

Doktor Nanci Adler

Institutet för studier av förintelse och folkmord, Amsterdam

Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences

Den nionde årliga Hugo Valentin-föreläsningen kommer att hållas av docent Nanci Adler vid Institutet för studier av förintelse och folkmord vid Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences, Amsterdam. Prof. Adler är ryssist med en internationell profil som under många år forskat och undervisat om det sovjetiska imperiets förtryck och terror mot sin egen befolkning. Hennes forskning belyser de mänskliga psykologiska konsekvenserna, på både individuell och samhällelig nivå, av den sovjetiska kommunismens grymhet – inklusive inte minst försöken från individer och samhället i stort att "arbeta igenom" arvet från den sovjetiska ideologin. Adler är författare till The Gulag Survivor: Beyond the Soviet Regime (New Brunswick, N.J., 2002), som har översatts till flera språk. Hon har också publicerat Victims of Soviet Terror: The Story of The Memorial Movement (Westport, Conn., 1993) samt många artiklar om stalinismens historia och dess konsekvenser. 2009 var hon medredigerad av Memories of Mass Repression: Narrating the Life Stories in the Aftermath of Atrocity (New Brunswick, N.J., 2009).

Hennes föreläsning i kväll kommer att fokusera på fångar och återvändares berättelser från Gulag, fd Sovjetunionens nätverk och system av fångläger. Trots omständigheterna visar många av berättelserna en bestående tro på Stalin, kommunistpartiet och det kommunistiska projektet. Till och med några Gulagfångar som var falskt dömda återvände från lägeråren och bibehöll sin lojalitet mot det regeringssystem som var ansvarigt för deras fängelse och lidande. De svåra lägerupplevelserna, i kombination med svårigheterna med att återvända, påverkade många på djupet för resten av livet. Vid återkomsten utvecklades kampen för överlevnad i lägren till en kamp för återintegrering i det sovjetiska samhället och omkvalificering till samhällen som ofta var beroende av eller direkt kopplade till kommunistpartiet. Genom material som blivit tillgängligt, inklusive intervjuer gjorda av Adler själv, har det nu blivit möjligt att studera detta fenomen. Som Adler hävdar borde en undersökning av Gulagfångarnas attityder gentemot partiet underlätta en djupare förståelse inte bara av sovjetkommunismens dynamik, utan utan tvekan också av dynamiken i repressiva regimer i allmänhet.