Forskning om boende för våldsutsatta

En egen plats – stadigvarande boende för våldsutsatta

Varje år behöver tusentals kvinnor och barn i Sverige vistas på skyddat boende varav majoriteten är kvinnor och barn som flytt en våldsutövande man. Efter vistelse på skyddat boende är det ofta svårt att få tillgång till stadigvarande boende. Våldsutsatta kvinnor och barn kan bli kvar i skyddade boenden under lång tid, flyttas mellan tillfälliga boenden eller behöva återvända till våldsutövaren. Få kommuner använder möjligheten att flytta förövaren i fall där våldsutsatta vill bo kvar i sina hem.

Projektet kommer genomföras i form av ett tvärdisciplinärt treårigt forskningsprojekt indelat i tre delstudier. Projektet kommer bidra med kunskap om hur kvinnor som behövt lämna sina hem på grund av våld erfar vägen till stadigvarande boende, samt vilken betydelse olika boendelösningar har för våldsutsattas platsidentitet, hälsa och livskvalitet. Projektet kommer även bidra till utveckling av kommuners riktlinjer, arbetssätt och samverkansformer för att stärka våldsutsattas tillgång till stadigvarande boende.

Den första delstudien kommer genomförs i form av ett aktionsforskningsprojekt i Gävleborgs län för att utveckla kommunernas arbete gällande boendelösningar för våldsutsatta avseende riktlinjer, arbetssätt och samverkan. Inom projektet kommer intervjuer genomföras gällande hur professionella resonerar kring problem och lösningar. Observationer vid möten, workshops och andra aktiviteter kommer göras för att identifiera framgångsfaktorer och hinder i arbetet. Genom rättslig analys kommer vi undersöka hur lokala riktlinjer förhåller sig till gällande rätt och hur den tillämpas i den praktiska handläggningen. Därtill kommer vi undersöka hur barnrättsperspektivet beaktas.

Den andra och tredje delstudien riktar sig till kvinnor som behövt lämna sina hem på grund av våld från en partner. Dessa studier kommer undersöka hur kvinnor erfar vägen till stadigvarande boende samt vilken betydelse de ger olika aspekter av myndighetsprocesser, boendesituationen och boendeinsatser de tagit del av. Samband mellan olika aspekter av den våldsutsattas boendesituation och platsidentitet, välbefinnande, hälsa samt uppfyllelse av grundläggande psykologiska behov kommer att också att undersökas.

Projektledare: Sara Skoog Waller, Nationellt centrum för kvinnofrid.

Medverkande forskare: Ola Nordhall, Candice Ståhl och Igor Knez, samtliga vid Högskolan i Gävle.

Projektgrupp vid Länsstyrelsen Gävleborg: Klara Westerlund och Erika Eklund, Länsstyrelsen Gävleborg, Emelie Printz, Gävle kommun.