Publikationer från fakulteten för utbildningsvetenskaper
International perspectives on inclusive education: In the light of educational justice
Ingår i European Journal of Special Needs Education, 2024
Ingår i Journal of Cognition and Development, s. 100-126, 2024
- DOI för Early Childhood Educators' Math Anxiety and Its Relation to Their Pedagogic Actions in Swedish Preschools
- Ladda ner fulltext (pdf) av Early Childhood Educators' Math Anxiety and Its Relation to Their Pedagogic Actions in Swedish Preschools
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Ingår i Classroom Discourse, 2024
Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2024
Ingår i Journal of education policy, s. 303-320, 2024
- DOI för Resolving dilemmas: Swedish special educators and subject teachers' perspectives on their enactment of inclusive education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Resolving dilemmas: Swedish special educators and subject teachers' perspectives on their enactment of inclusive education
Ingår i International Journal of Educational Management, s. 302-316, 2024
Ingår i Journal of Social Science Education, 2024
- DOI för Open classroom in a closed society: Effects of patriotism and ideological diversity in the Russian school
- Ladda ner fulltext (pdf) av Open classroom in a closed society: Effects of patriotism and ideological diversity in the Russian school
Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala samtal
Ingår i Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2024
Ingår i Learning, Culture and Social Interaction, 2024
- DOI för The many forms and functions of touch in educational settings: Shared attention and appropriate engagement
- Ladda ner fulltext (pdf) av The many forms and functions of touch in educational settings: Shared attention and appropriate engagement
Ingår i Environmental Values, s. 163-188, 2024
- DOI för 'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': Monetary valuation through respondents' perspectives
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': Monetary valuation through respondents' perspectives
Að eiga frjálst val um framhaldsskóla: Markaðsvæðing innritunar nýnema í íslenskum framhaldsskólum
Ingår i Netla - Veftímarit um uppeldi og menntun, 2024
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-11, 2024
Positioning controversy in environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-27, 2024
Agonism in a Classroom Discussion on Strindberg's Miss Julie
Ingår i Democracy & Education, 2024
Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting
Ingår i Education Sciences, 2024
- DOI för Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting
- Ladda ner fulltext (pdf) av Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting
Is it possible for pupil welfare teams to work health promoting and preventively?: - A case study
Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 296-310, 2024
- DOI för Is it possible for pupil welfare teams to work health promoting and preventively?: - A case study
- Ladda ner fulltext (pdf) av Is it possible for pupil welfare teams to work health promoting and preventively?: - A case study
Ingår i SMDI Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, s. 213-228, 2024
Ingår i Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2024
‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2024
- DOI för ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
- Ladda ner fulltext (pdf) av ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Danièle Pitavy-Souques, The Eye that is Language: A Transatlantic View of Eudora Welty
Ingår i American Literary History, s. 664-666, 2024
Ingår i AERA Open, s. 1-17, 2024
- DOI för Major Selection as Iteration: Observing Gendered Patterns of Major Selection Under Elective Curriculums
- Ladda ner fulltext (pdf) av Major Selection as Iteration: Observing Gendered Patterns of Major Selection Under Elective Curriculums
Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande
Ingår i POLIS: Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik, s. 61-74, 2024
Russian teachers dealing with the full-scale invasion of Ukraine as a classroom issue
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 1-30, 2024
- DOI för Russian teachers dealing with the full-scale invasion of Ukraine as a classroom issue
- Ladda ner fulltext (pdf) av Russian teachers dealing with the full-scale invasion of Ukraine as a classroom issue
Att utmana bilden av systemet: elever läser visualiseringar av samhällssystem
Ingår i Nordidactica, s. 112-138, 2024
SKOLU 2023 - Den Skandinaviska konferensen för lärare och lärarutbildare i språk
Ingår i Lingua, s. 27-29, 2024
Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 246-259, 2024
- DOI för Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Ingår i The International Journal of Management Education, 2024
Matematiska och etiska resonemang i förskolan: didaktisk modellering som intervention
Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 68-84, 2024
- DOI för Matematiska och etiska resonemang i förskolan: didaktisk modellering som intervention
- Ladda ner fulltext (pdf) av Matematiska och etiska resonemang i förskolan: didaktisk modellering som intervention
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
Ingår i PLOS ONE, 2024
- DOI för Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
- Ladda ner fulltext (pdf) av Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
Ingår i Education Inquiry, s. 104-125, 2024
- DOI för Class-based preschool enrolment: social stratification and quality differences in the Swedish preschool market
- Ladda ner fulltext (pdf) av Class-based preschool enrolment: social stratification and quality differences in the Swedish preschool market
Ingår i Scandinavian Journal for Leadership & Theology, s. 15-35, 2023
- DOI för Hur gick det sen?: En studie av karriär för präster inom Svenska kyrkan som tilldelats erinran eller prövotid
- Ladda ner fulltext (pdf) av Hur gick det sen?: En studie av karriär för präster inom Svenska kyrkan som tilldelats erinran eller prövotid
Vad hände med programmeringen?
Ingår i Nämnaren, s. 49-55, 2023
Swedish Research on Sexual Harrassment and Bullying in Academia: A Perspective
Ingår i The Delta Kappa Gamma Bulletin: International Journal for Professional Educators, s. 27-29, 2023
The dialogism of 'telling': Intertextuality and interdiscursivity in early school writing
Ingår i Linguistics and Education, 2023
- DOI för The dialogism of 'telling': Intertextuality and interdiscursivity in early school writing
- Ladda ner fulltext (pdf) av The dialogism of 'telling': Intertextuality and interdiscursivity in early school writing
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 41-64, 2023
Ingår i Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 2023
Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Lokalt handlingsutrymme och den svenska grundskolans tillkomst
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 250-255, 2023
Didaktikens språk behöver odla sin metaforik
Ingår i Skola och Samhälle S.O.S., 2023
Ingår i ORBIS SCHOLAE, s. 1-26, 2023
Ingår i Nordic Journal of Language Teaching and Learning, s. 51-69, 2023
To recognize oneself and others in teacher-researcher collaboration
Ingår i Educational action research, s. 248-264, 2023
- DOI för To recognize oneself and others in teacher-researcher collaboration
- Ladda ner fulltext (pdf) av To recognize oneself and others in teacher-researcher collaboration
Mapping Children’s Actions in the Scaffolding Process Using Interactive Whiteboard
Ingår i Early Childhood Education Journal, 2023
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 225-239, 2023
- DOI för From symbolic manipulations to stepwise instructions: A curricular comparison of Swedish school algebra content over the past 40 years
- Ladda ner fulltext (pdf) av From symbolic manipulations to stepwise instructions: A curricular comparison of Swedish school algebra content over the past 40 years
Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, s. 47-50, 2023
Ingår i History of Education Quarterly, s. 1-18, 2023
Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
Ingår i Journal of the History of Childhood and Youth, s. 115-133, 2023
Mediating activities in students’ collaborative work on self-explanation prompts
Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, s. 31-58, 2023
Ekokritiska perspektiv i Maria Parrs Keeperen og havet
Ingår i European Journal of Scandinavian Studies, s. 42-60, 2023
- DOI för Ekokritiska perspektiv i Maria Parrs Keeperen og havet
- Ladda ner fulltext (pdf) av Ekokritiska perspektiv i Maria Parrs Keeperen og havet
Ingår i Environmental Education Research, s. 659-674, 2023
- DOI för Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
- Ladda ner fulltext (pdf) av Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
Ingår i International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, s. 375-397, 2023
Teachers' Leadership in the Classroom: Bridging Theory and Practice in Classroom Management
Ingår i The Delta Kappa Gamma Bulletin: International Journal for Professional Educators, s. 6-15, 2023
A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education
Ingår i International Multilingual Research Journal, s. 270-288, 2023
- DOI för A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education
- Ladda ner fulltext (pdf) av A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education
Ingår i Teaching and Teacher Education, 2023
- DOI för How effective is the professional development in which teachers typically participate?: Quasi-experimental analyses of effects on student achievement based on TIMSS 2003–2019
- Ladda ner fulltext (pdf) av How effective is the professional development in which teachers typically participate?: Quasi-experimental analyses of effects on student achievement based on TIMSS 2003–2019
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2023
- DOI för Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
Fängelserna och 1800-talets utbildningsrevolution
Ingår i Vägval, 2023
On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 169-180, 2023
- DOI för On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
- Ladda ner fulltext (pdf) av On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
Ingår i Discourse Studies, s. 321-341, 2023
Civic reasoning about power issues: The criticality of agency, arena and relativity
Ingår i Journal of Social Science Education, 2023
Focal points for teaching the notion of critical aspects
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1-14, 2023
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 145-169, 2023
- DOI för Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
- Ladda ner fulltext (pdf) av Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
Ingår i Journal of Educational Administration, s. 325-340, 2023
- DOI för For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
- Ladda ner fulltext (pdf) av For what purpose? Swedish superintendents' perspectives of professional development for principals
Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, 2023
Ingår i Nordic Journal of Language Teaching and Learning, s. 118-139, 2023
- DOI för Teacher cognition about oral skill development in the foreign language classroom: A literature review from Norway and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teacher cognition about oral skill development in the foreign language classroom: A literature review from Norway and Sweden
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 99-101, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 250-255, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 135-136, 2023
Behövs egentligen Historisk tidskrift?
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 287-288, 2023
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 282-284, 2023
Ingår i Emotions and Society, s. 1-18, 2023
Mother tongue education in four Nordic countries: problem, right or resource?
Ingår i Apples - Journal of Applied Language Studies, s. 52-72, 2023
- DOI för Mother tongue education in four Nordic countries: problem, right or resource?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Mother tongue education in four Nordic countries: problem, right or resource?
Ingår i LUMAT, s. 77-102, 2023
- DOI för Comparing the integration of programming and computational thinking into Danish and Swedish elementary mathematics curriculum resources
- Ladda ner fulltext (pdf) av Comparing the integration of programming and computational thinking into Danish and Swedish elementary mathematics curriculum resources
“For explorers by explorers”: A discursive analysis of cruise tourism in Norway
Ingår i Skandinaviske Sprogstudier, s. 1-29, 2023
Textens funktion viktig när nybörjare lär sig skriva
Ingår i Svenskläraren, s. 19-21, 2023
Inkludering och arbetet med särskilt stöd i förskolan
Ingår i Barn, s. 148-166, 2023
- DOI för Inkludering och arbetet med särskilt stöd i förskolan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Inkludering och arbetet med särskilt stöd i förskolan
Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
Ingår i Educare, s. 114-147, 2023
- DOI för Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
Rektorers rörlighet i Sverige: En kunskapsöversikt
Ingår i Utbildning och lärande, 2023
A review of interventions for children and youth with severe disabilities in inclusive education
Ingår i Cogent Education, 2023
- DOI för A review of interventions for children and youth with severe disabilities in inclusive education
- Ladda ner fulltext (pdf) av A review of interventions for children and youth with severe disabilities in inclusive education
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 751-765, 2023
- DOI för What is meant by 'community' in different theoretical traditions?: An analysis of influential educational research
- Ladda ner fulltext (pdf) av What is meant by 'community' in different theoretical traditions?: An analysis of influential educational research
Ingår i Climate Literacy in Education, 2023
- DOI för Sven Nordqvist’s Pettson and Findus Series and Children’s Education: Ecocritical Dialogues in Preschool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sven Nordqvist’s Pettson and Findus Series and Children’s Education: Ecocritical Dialogues in Preschool
Ingår i European Sociological Review, s. 677-691, 2023
- DOI för Even in preschools: analysing the preschool and neighbourhood segregation gap in Swedish municipalities
- Ladda ner fulltext (pdf) av Even in preschools: analysing the preschool and neighbourhood segregation gap in Swedish municipalities
Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige
Ingår i Folkvett, s. 19-30, 2023
Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Ingår i Historical Encounters, s. 114-129, 2023
- DOI för Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Being Heard?: Identifying Student Subject Positions in Research about School and Classroom Community
Ingår i Confero, s. 42-82, 2023
- DOI för Being Heard?: Identifying Student Subject Positions in Research about School and Classroom Community
- Ladda ner fulltext (pdf) av Being Heard?: Identifying Student Subject Positions in Research about School and Classroom Community
Ingår i Sociologie, s. 223-240, 2023
Differentiation of education through juridification
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 1-14, 2023
- DOI för Differentiation of education through juridification
- Ladda ner fulltext (pdf) av Differentiation of education through juridification
Barns berättelser om spel i kamratgruppen
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 38-63, 2023
- DOI för Barns berättelser om spel i kamratgruppen
- Ladda ner fulltext (pdf) av Barns berättelser om spel i kamratgruppen
Poesin bjuder in till läsning och samtal
Ingår i Dyslexi, s. 6-11, 2023
Ingår i SO-didaktik, s. 28-34, 2023
Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin
Ingår i Tidningen Curie, 2023
Ingår i BMC Public Health, 2023
- DOI för Partnering for change (P4C) in Sweden- a study protocol of a collaborative school-based service delivery model to create inclusive learning environments
- Ladda ner fulltext (pdf) av Partnering for change (P4C) in Sweden- a study protocol of a collaborative school-based service delivery model to create inclusive learning environments
Skolans marknadisering: Några reflektioner över de senaste tre decennierna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
Ingår i Childhood, s. 13-29, 2023
- DOI för Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
Begäret efter att se på historia
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 501-503, 2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 1659-1677, 2023
Ingår i Revista Pós Ciências Sociais, s. 251-269, 2023
- DOI för 'A sociologia...quando ela é bem feita'. Entrevista, 1984-1985: ['Sociology... when it is done well'. Interview, 1984-1985]
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'A sociologia...quando ela é bem feita'. Entrevista, 1984-1985: ['Sociology... when it is done well'. Interview, 1984-1985]
Displaying epistemic independence during mathematical problem solving in small group interaction
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 214-237, 2023