Samnordiska expeditionen till sudanska Nubien

Nubien ligger mellan Nilens första och fjärde katarakter och är lika stort som Sverige. Med sin särpräglade kultur och en egen språkfamilj har Nubien i alla tider format en viktig länk mellan nordöstra Afrikas olika delar.

Under åren 1959–1971 nära staden Assuan uppfördes en ny damm vid Nilens lopp genom Egypten. Assuandammen var ett led i Egyptens modernisering men medförde många problem. Nilens ursprungliga vattennivå höjdes och delar av den nubiska öknen översvämmades. Människor som levde där tvingades därför att flytta när levnadsförhållandena försämrades.

För att rädda Nubiens fornlämningar och konstskatter genomförde UNESCO en internationell kampanj i vilken flera svenska företag medverkade. Som ett led i detta undersökte nordiska arkeologer regionen kring Wadi Halfa i norra Sudan. Finland, Danmark, Norge och Sverige finansierade en gemensam expedition under Uppsalaprofessorn Torgny Säve-Söderberghs ledning. Sudan skänkte en stor del av fynden till deltagarländerna. Fynden som tillföll Sverige, så väl som expeditionens arkiv, förvaltas idag av Gustavianum. Många av föremålen från samlingen kommer att visas i Gustavianum, när universitetsmuseet öppnar igen efter den pågående renoveringen. Delar av samlingen är dessutom tillgängliga för forskare och studenter vid Historiska samlingarna vid EBC, Evolutionsbiologiskt centrum.

Utgrävningar av Site 47

Utgrävningar av Site 47. Samnordiska expeditionen till Sudanska Nubien 1961.

Fragment av en sennubisk textil

Fragment av en sennubisk textil, daterat till 300-400 e.Kr. Site 25, Samnordiska expeditionen till Sudanska Nubien.

Vill du veta mer om samlingen?

Du som privatperson kan ta del av föremålen i våra samlingar på olika sätt. Håll utkik bland våra evenemang, besök Gustavianums olika utställningar eller sök efter föremålen på den digitala plattformen Alvin. Har du specifika frågor kan du vända dig till våra antikvarier på respektive samling.