Konstutsmyckningar i Uppsala universitets lokaler

Tidigare har verk ur Uppsala universitets konstsamling funnits att tillgå för konstutsmyckningsuppdrag.

Tyvärr är det inte längre ett uppdrag för konstsamlingen att tillhandahålla denna möjlighet. Konstsamlingen hör till Gustavianum, Uppsala universitetsmuseum, museet har nu nya verksamhetsmål på direktiv av universitetsledningen. Konstsamlingen tillgängliggörs för studenter, universitetsanställda, forskare och besökare i Konststudiesalen i Universitetshuset, samt i museibyggnaden efter renoveringen.

Nu finns stora delar av konstsamlingen också i andra lokaler inom universitetet – t.ex. i Universitetshuset och andra extraordinära representationsmiljöer. Men nya konstutsmyckningsuppdrag på andra håll inom universitetet kan vi bara i yttersta undantagsfall åta oss.

Istället kan institutioner vid Uppsala universitet kontakta Statens konstråd för nya uppdrag.

En konsult från Statens konstråd tar fram konst i dialog med insitutionen. Beroende på konstkollektionens omfattning är de utvalda verken i regel på plats efter 6–12 månader. Insitutionen är sedan ansvarig att lämna över bilder samt placeringsinformation om konstverken till Uppsala universitets konstsamling.

Att låna konst från Statens konstråd kostar inget för myndigheter men institutionen står dock för kringkostnader.

Läs mer om villkoren för konstansökningar

Mer information finns på Statens konstråds hemsida

För information och inloggningsuppgifter till Statens konstråds ansökningsportal kontakta konstsamlingen.

En abstrakt målning av en kvinna i olika färger.

Seniorita, Helen Billgren, (SK 8610-112) ur Statens konstråds samlingar placerad vid Uppsala universitet.