Lika villkor

Uppsala universitet ska ha en hälsofrämjande och hållbar arbetsmiljö för alla medarbetare och studenter. Verksamheten ska präglas av lika villkor. Det bidrar till att universitetet är ett lärosäte med en trygg, stimulerande och utmanande lärande- och forskningsmiljö. Det skapar också förutsättningar för en framgångsrik verksamhet och bidrar till att Uppsala universitet är en attraktiv arbetsgivare och utbildningsanordnare.

Uppsala universitet ska sträva efter en arbetsmiljö som kännetecknas av arbetsglädje, tillit, respekt, utvecklingsmöjligheter, delaktighet och trygghet. Det systematiska arbetsmiljö- och likavillkorsarbetet är allas vårt ansvar att medverka i.

Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens utskott för lika villkor har det övergripande ansvaret för arbetet med likavillkorsfrågor. Det huvudsakliga arbetet sker dock vid fakultetens institutioner, där varje institution har ett lika villkorsombud och en lika villkorsgrupp.

Läs gärna mer om universitetets systematiska arbetsmiljö- och likavillkorsarbete här samt om TekNats likavillkorsarbete här.

Likavillkorsplan 2024

Här hittar du ICM's Likavillkorsplan för 2024 Pdf, 257 kB..

Arbetsmiljö på ICM

Om du upplever att det förekommer kränkande särbehandling, trakasserier och/eller sexuella trakasserier på din arbetsplats är det av största vikt att du vänder dig till din närmsta chef för att få stöd och att reda ut situationen. Det kan handla om beteenden som du själv upplever dig utsatt för eller som du upplever att någon annan på din arbetsplats har utsatts för. Om du själv upplever dig utsatt av din närmsta chef vänder du dig till överordnad chef. Du kan också vända dig till HR som i sin tur kontaktar ansvarig chef. Det är viktigt att arbetsgivaren får kännedom om situationen för att kunna agera och vidta åtgärder. Du kan även vända dig till din fackliga organisation eller till skyddsombud för att få råd och stöd i hanteringen. Det kan också vara hjälpsamt att nyttja sin rätt till anonyma samtal via företagshälsovården för att få råd och stöd.

Den som vill ha allmänna upplysningar om innebörden av gällande regler rörande anmälan och hur utredningsförfarande går till före det att en eventuell anmälan inlämnas kan få stöd av i första hand HR-avdelningen eller juridiska avdelningen.

Riktlinjer för hantering av kränkande särbehandling

Riktlinjer för hantering av trakasseriärenden enligt diskrimineringslagen

Aktiviteter inom Lika villkor

Swedish Fika

ICM arrangerar Swedish Fika varje vecka på onsdagar klockan 14:30 i Navet. Samtalet leds av en svensklärare och vi bjuder på kakor! Prenumerera gärna på vår maillista om du vill få en påminnelse varje vecka.

Kurser i svenska

ICM erbjuder svenskakurser på nybörjar- och avancerad nivå för anställda och övrigt verksamma. Vänligen kontakta Ana Maria Villamil Giraldo om du vill delta och inte har registrerat dig.

Q Tech Day

Som en fortsättning på Q Bio Day arrangerar vi Q Tech Day tillsammans med IT-avdelningen. Q Tech Day är ett tvådagarsevent som kommer att äga rum i Uppsala den 23-24 augusti 2024. Du hittar mer information om evenemanget på denna länk.

Connect ICM

Connect ICM är ett mentorskapsprogram för postdocs på ICM som skapar kontakt mellan nya postdoktorer/forskare på ICM med en professor eller universitetslektor utanför det egna forskningsprogrammet. Syftet är att skapa nya möjligheter för nätverkande inom ICM, samtidigt som det hjälper postdocs att finna sig tillrätta och utvecklas i sin nya arbetsmiljö.

Likavillkorsombud och likavillkorsgrupp

Likavillkorsombud

Ana Maria Villamil Giraldo är Likavillkorsombud på ICM. Ombudets arbete består av:

• att vara stöd till prefekten i lika villkorsarbetet samt i uppföljning av genomförandet av beslutade åtgärder,
  • att vara kontaktperson och länk mellan lokal och central nivå för universitetets likavillkorsarbete,
  • att sköta informationsspridning av central information till medarbetare på
    institutionsnivå,
  • att leda en arbetsgrupp (likavillkorsgrupp) med representanter från institutionen,
  • att tillsammans med likavillkorsgruppen ta fram förslag till institutionens likavillkorsåtgärder som beslutas av institutionsstyrelsen, samt
  • att delta i utbildning, informationsträffar med mera som anordnas av universitet för likavillkorsombud, eller annat som kan vara av nytta för institutionens likavillkorsarbete.

Arbetsgrupp för lika villkor

Likavillkorsgruppen har som uppdrag att stödja lika villkorsombudet i genomförandet av det fortlöpande lika villkorsarbetet. Arbetet innefattar bland annat att ta fram förslag på aktiva åtgärder i lika villkorsarbetet, samt delta i dokumentation, uppföljning och utvärdering av genomfört lika villkorsarbete.

Likavillkorsgruppen på ICM består av:

Vill du ingå i likavillkorsgruppen på ICM?

Om du vill vara en del av likavillkorsgruppen på ICM är du välkommen att kontakta Ana Maria Villamil Giraldo som är vårt Likavillkorsombud.

Här kan du som medarbetare eller övrigt verksam på ICM logga in till institutionens interna sida på Medarbetaringången och läsa mer om likavillkorsarbetet.

Likavillkorsombud vid ICM: Ana Maria Villamil Giraldo

HR-generalister vid ICM: personal@icm.uu.se