ReCod: utsättning av småtorsk i Östersjön

Östersjön är en unik men utsatt miljö med ett litet vattenutbyte, varierande salthalt och stora områden med syrefattiga bottnar. Torsken är en av Östersjöns viktigaste fiskarter ur ett ekologiskt, och tidigare ekonomiskt, perspektiv. I kombination med årtionden av överfiske och en misslyckad förvaltning står Östersjöns torskbestånd idag inför en akut situation.

Torsk (Gadus morhua)

Torsk (Gadus morhua). Foto: Lars Vallin

Torsk (Gadus morhua) är den främsta rovfisken i den pelagiska Östersjön och av enormt ekologiskt och ekonomiskt värde. Situationen för det östra torskbeståndet - som förekommer i egentliga Östersjön öster om Bornholm - är dock svår. På grund av överfiske, dålig tillväxt av enskilda fiskar och misslyckad rekrytering är beståndet på sin lägsta nivå någonsin och sedan 2019 har kommersiellt torskfiske i östra och norra Östersjön varit stängt.

Som marin art behöver torsk vatten med hög salthalt för reproduktion, vilket i Östersjön endast förekommer på relativt djupt vatten. Torskens reproduktion i Östersjön är starkt begränsad av de hydrografiska förhållandena: efter lek flyter äggen i vattenpelaren och låg salthalt och syrebrist i djupvattnet minskar äggöverlevnaden kraftigt i större delen av egentliga Östersjön. För närvarande är Bornholmsbassängen den huvudsakliga lekplatsen för torsken i östra Östersjön eftersom de låg syrehalt förhindrar framgångsrik lek i de tidigare lekområdena vid Gotlands och Gdanskbassängerna.

Project ReCod är ett samarbetsprojekt mellan Uppsala universitet och stiftelsen BalticWaters https://balticwaters.org/ som syftar till att utveckla metodik för att stärka Östersjöns torskbestånd genom att släppa ut gulesäcklarver uppfödda i ett kläckeri. Genom att fokusera på larvstadiet är vårt mål att hjälpa torskpopulationerna genom flaskhalsen för överlevnad under äggstadiet. Om metoden visar sig framgångsrik kan storskaliga utsättningar av gulesäcklarver vara en effektiv metod för att förbättra torskbestånden.

Projektet är förlagt till forskningsstationen Ar på norra Gotland med anläggningar för att föda upprätthålla avelsfiskarna samt uppfödning av ägg och gulesäcklarver. Utsättningar av gulesäcklarver har bedrivits sedan sommaren 2022 på tre platser, framför allt i Tvären vid Nyköping. Forskningen inom projektet fokuserar på att utveckla metodiken för utsättning av gulesäcklarverna samt på genetisk och fenotypisk variation inom torskbeståndet i östra Östersjön. Anssi Laurila är forskningsledaren för ReCod.

Mer information om projektet finns här.

Torskägg

Torskägg. Foto: Madeleine Kullenbo