BOS: Principer och tekniker för ett kroppscentrerat OS

Body computing försöker underlätta studier av människans kropp med hjälp av bärbar teknik och vi inriktar oss på djup hjärnstimulering för att behandla rörelsestörningar i samband med sjukdomar som Parkinsons.

• Period: 2022-06-01 – 2027-05-31
  • Budget: 34 908 900 kr
  • Finansiär: Stiftelsen för strategisk forskning

Avdelningen för nätverksbaserade inbyggda system är involverad i detta forskningsprojekt.

Body-centric Operating System (BOS) är ett plattformsoberoende, modulärt och energieffektivt programverktyg för Body Computing (kroppsberäkningar).

Body computing försöker underlätta studier av människans kropp med hjälp av bärbar teknik, inopererade komponenter och hjärn-maskin-gränssnitt, kombinerat med datorresurser nära källan och i molnet. Syftet med BOS är att underlätta utvecklingsuppgifterna inom medicinska vetenskaper och smart hälsa, så att applikationsutvecklare kan fokusera på högnivåmål snarare än på lågnivåfrågor.

Vår forskningsmetodik är tredelad:

(i) vi utformar programmeringsabstraktioner som döljer komplexiteten hos resursbegränsade enheter och deras sammankopplingar;

(ii) vi utvecklar avancerad funktionalitet för energieffektiv behandling av känsel- och skakningssignaler samt mjukvaruabstraktioner för hjärn-maskin-gränssnitt; och

(iii) vi skapar en flexibel programvarustack för att hantera olika nätverkskrav, till exempel låga och höga datahastigheter, med resursbegränsade enheter.

Vi genomför en serie demonstratorer för utvärdera systemets prestanda under verkliga förhållanden. Vi inriktar oss på djup hjärnstimulering, ett neurokirurgiskt ingrepp som använder elektrisk stimulering för att behandla rörelsestörningar i samband med sjukdomar som Parkinsons. Demonstratorerna fungerar därför som en integration av teknikerna inom projektet och som ett bidrag till hälsa och välbefinnande som är av avgörande betydelse för samhället.

Mer information om projektet på Stiftelsen för strategisk forsknings hemsida

Projektledare: Stefanos Kaxiras
Medarbetare: Thiemo Voigt, Robin Augustine, Zhibin Zhang