Hans Hagberg tilldelas Region Uppsalas forskningspris 2023

Han får priset för sin forskning inom avancerad T-cellsterapi för lymfom där han bidragit till det allra senaste inom den medicinska utvecklingen.

Hans Hagberg var en av pionjärerna i Europa med att ge avancerad T-cellsterapi till patienter. Det är tio år sedan den första patienten på onkologen vid Akademiska sjukhuset fick behandling med CAR-T celler och utan Hans Hagbergs kliniska kunskap hade personalen på onkologen aldrig vågat sig på dessa nymodigheter. Behandlingen har nu blivit rutin vid första eller andra återfallet vid högmalignt B-cellslymfom eller vid andra återfallet av mantelcellslymfom.

Regionstyrelsen delar sedan 2009 ut ett forskningspris för patientnära forskning. Förutom Hans Hagberg tilldelas ytterligare tre forskare priset i år. Prisceremonin sker vid medfarms fakultetskollegium i Universitetshuset den 13 juni.

Mer information:
Hans Hagbergs forskning i Gunilla Enblads grupp (på engelska)