Solida p-typ mesoporösa halvledarsolceller

Solida p-typ mesoporösa solceller

Elektronledarmaterial för att genomföra elektronöverföring.

I stället för flytande redoxpar har elektronledarmaterial använts för att genomföra elektronöverföring mellan fotokatoden och motelektroden i fotosensibilisator-sensibiliserade mesoporösa halvledarsolceller. Molekylära färgämnen, perovskite samt kvantpunkter har använts som fotosensibiliserare i denna studie. Olika elektrontransportmaterial har också använts för att förbättra effektiviteten i energiomvandling.

Relevanta publikationer

1. Tian, H., Xu, B., Chen, H., Johansson, E. M. J. and Boschloo, G., Solid-State Perovskite-Sensitized p-Type Mesoporous Nickel Oxide Solar Cells. ChemSusChem, 2014 7: 2150.
  2. Zhang, L., Boschloo, G., Hammarström, L., Tian, H., Solid state p-type dye-sensitized solar cells: concept, experiment and mechanism. Phys. Chem. Chem. Phys., 2016,18, 5080-5085
  3. Tian L., Föhlinger J., et al., Ultrafast dye regeneration in a core–shell NiO–dye–TiO2 mesoporous film. Phys. Chem. Chem. Phys., 2018, 20, 36-40.
  4. Tian L., Föhlinger J., et al., Solid State p-Type Dye Sensitized NiO-dye-TiO2 Core-Shell Solar Cells. Chem. Commun. 2018, 54, 3739-3742
  5. Xu B., Tian L., et al. Solution-processed nanoporous NiO-dye-ZnO photocathodes: Toward efficient and stable solid-state p-type dye-sensitized solar cells and dye-sensitized photoelectrosynthesis cells. Nano Energy 2019, 55, 59-64