Test-retest och upplevelser under balanstestning med Mini-BESTest

Vi söker deltagare till vår forskningsstudie om mätning av balans vid långvarig smärta.

Tidigare forskning och kliniska erfarenheter tyder på att personer med långvarig smärta kan ha balanssvårigheter och ökad risk för fall. Trots detta saknas idag kunskap både om hur personer med långvarig smärta själva upplever sin balans, och hur balans bör mätas för ett tillförlitligt resultat.

Syftet med denna studie är att öka kunskapen om balans och mätning av balans hos personer med långvarig smärta.

Vi söker just nu deltagare till två studier. En studie där vi vill undersöka hur mätsäkert ett balansbedömningsinstrument är för personer med långvarig smärta. Och en studie där vi vill intervjua deltagare med långvarig smärta om balans och upplevelsen av att få sin balans testad. Det är möjligt att vara med i en eller båda studierna.

För att kunna delta i någon av studierna ska du vara äldre än 18 år, ha haft din smärta i mer än 3 månader samt vara aktuell för vård via Smärtcentrum på Akademiska sjukhuset.

Är du intresserad av att vara med i studien?

Anmälan till studien görs genom att kontakta Sofia Wagner via mail eller sms: sofia.wagner@uu.se, 072-999 95 00 eller 018-471 47 67.