Aktuellt

• 15 december 2023

Grattis till Catarina Cederved, PhD, som 3 veckor efter hon spikade sin avhandling (som visas i bilden nedan), disputerade idag! Catarinas avhandling heter, Alleviating anxiety in children with cancer facing radiotherapy: The creation of a serious game, och kan läsas genom att klicka här. Grattis också till Gunn Engvall, som var Catarinas huvudhandledare. Bra jobbat, Catarina!

• 11 augusti 2023

Doktorand Helena Söderström med handledare Gustaf Ljungman publicerar en vetenskaplig artikel i tidskriften, Radiation Oncology, om neurokognitiv påverkan av stråldos till olika delar av hjärnan efter strålbehandling hos barn med hjurntumör. Läs deras publikation genom att klicka här (endast på engelska).

• 23 maj 2023

Grattis till Natalja Jackmann, MD, PhD, som disputerade idag! Hennes avhandling heter, Vitamin D, bone turnover markers and hCAP-18 in children with hemato-oncological diseases, och kan läsas genom att klicka här. Grattis också till Per Frisk, som var Nataljas huvudhandledare. Bra jobbat, Natalja och Per!

• 19 april 2023

Grattis till Tove Kamsvåg Magnusson, PhD, som disputerade idag! Hennes avhandling heter, Pain in pediatric oncology – explorative and interventional studies focusing on oral mucositis, och kan läsas genom att klicka här. Bra jobbat, Tove!

• 27 oktober 2022

Stort grattis till professor och forskargruppledaren Gustaf Ljungman, som är också kliniska ledare vid Barntumörbanken och tillsammans med sina kollegor inom projektet Genomic Medicine Sweden Barncancer, har vunnit Gullpillret 2022! Läs mer om projektet och Gullpillret genom att klicka här.

• 9 september 2022

Doktorand Helena Söderström med handledare Gustaf Ljungman publicerar en vetenskaplig artikel i tidskriften, Pediatric Neurology, om neurokognitiva funktioner innan och efter strålbehandling hos barn med hjurntumör. Läs deras publikation genom att klicka här.

• 22 august 2022

Doktorand Catarina Cederved intervjuas på Sveriges Radio P4 Uppland om utveckling av ett datorspel som ska hjälpa barn med cancer som ska genomgå strålbehandling (endast på svenska). Lyssna på intervjun genom att klicka här.