Aktuellt från vår forskargrupp

• 31 december 2023

Gott Nytt År! Med cirka 40 publikationer, nästan 20 beviljade forskningsanslag och flera nya medlemmar, ser vi tillbaka på 2023 som ett lyckat år inom barnonkologiska och barnneurologiska forskning. Tack för all ert stöd och hårt arbete och må 2024 bli även bättre!

• 1 november 2023

Värmt välkommen till forskningssjuksköterskan Emelie Carlbaum, som har anslutit sig till vårt team för att arbeta deltid inom våra forskningsprojekt med fokus på barnneurologi. Vi ser mycket fram emot att arbeta ihop med dig inom våra forskningsprojekt!

• 15 augusti 2023

Lyssna på Klara Lithammer, som berättar om sitt viktigt arbete som forskningssjuksköterska inom barn- och kvinnosjukvården i Akademiska sjukhusets sommarpodd. Vi är så tacksamma för allt det fantastiskt arbete som forskningssjuksköterskor i vår forskargrupp gör!

• 23 maj 2023

Grattis till doktorand Mia Giertz, som har nu officiellt kommit halvvägs i sitt doktorandprojekt, "Osteonecrosis, thrombosis, and life after treatment in children with Hodgkin lymphoma". Heja, Mia!

• 22 maj 2023

Forskare och kliniker samlades tillsammans vid Akademiska sjukhuset för BrainSave symposium, som i år hade tema rehabilitering och anordnades av forskargruppsmedlem Geraldine Giraud. Nedan finns en bild av special pedagog och forskare Malin Lönnerblad, PhD, som presenterade vid symposiet om skolbetyg efter behandling för hjärntumör i barndomen.

• 15 maj 2023

Grattis till doktorand Sotiria Gkiotsaliti, som har nu presenterat sitt doktorandprojekt, "Förbättrad diagnostik av neuromuskulära sjukdomar hos barn och ungdomar", till avdelningen idag. Bra jobbat, Sotiria!

• 5 maj 2023

Hälsningar från NOPHO årsmöte i Lund! Doktorander Anni Ranta och Emil Sundberg, tillsammans med forskningssjuksköterska Klara Lithammer och forskargruppledare Arja Harila, har deltagit i årets möte med kollegor från hela Norden.

• 25 apr 2023

Grattis till doktorand Otto Zhou, som har nu presenterat sitt doktorandprojekt, "Life after childhood acute lymphoblastic leukemia: Toxicity, school performance, and socioeconomic status", till institutionen idag. Bra jobbat, Otto!

• 10 jan 2023

2022 blev ett framgångsrik år! Sammanlagt blev det 38 publikationer från forskargruppen och 7 forskare fick beviljade forskningsmedel från bland annat Barncancerfonden, Mary Béves Stiftelsen, Ellen Bachrachs minnesfond, och Jeanssons stiftelsen. Grattis till alla!

• 24 nov 2022

Grattis till doktorand Emil Sundberg, som fick pris från Svenska Läkaresällskapets kandidat- och underläkarförening för bästa vetenskaplig artikel, "COVID-19 seroprevalence and clinical picture in Swedish pediatric oncology and hematology patients". Bra jobbat, Emil!

• 1 okt 2022

Flera gruppmedlemmar åkte till Barcelona för att delta i SIOP 2022. Vänster till höger, stående: Doktorand Anni Ranta, Studieläkare Linn Ullberg Anderson, Postdok Malin Lönnerblad, Professor Arja Harila; sittande: Forskningssjuksköterska Klara Lithammer, Doktorand Emil Sundberg, Doktorand Johannes Fermér, Projektkoordinator Jenna Anderson.

• 10 maj 2022

Grattis till doktorand Mia Giertz, som fick "NOPHO prize for Rapid fire oral presentation 2022" på den 39e NOPHO Annual Meeting (6-7 och 9-10 maj)! Ämnet var “Preliminary results from a Nordic cohort study on symptomatic osteonecrosis in paediatric Hodgkin Lymphoma.” Bra jobbat, Mia!

• 31 mars 2022

Grattis till postdok Christoffer Ehrstedt och affilierad forskare Susanna Ranta, som fick forskningsmedel från Barncancerfonden! Christoffer kommer att arbeta på ett projekt om biomarkörer för strålningsinducerad hjärnskada hos barn med hjärntumör och Susanna kommer att forska om toxicitet hos barn som behandlas enligt ALLTogether leukemiprotokoll.

• 21 mars 2022

Grattis till professor Arja Harila-Saari, som leder en ny nationella arbetsgrupp för toxicitet och sena komplikationer vid Barncancerfonden! Forskare Kim Ramme (MD, PhD) är också med i gruppen. Läs mer om arbetsgruppens syfte på Barncancerfondens hemsida.