AstraZeneca sätter miljön i centrum

AstraZeneca är ett globalt bioläkemedelsföretag som värnar miljön i alla delar av sin verksamhet och tagit aktiv del i att utveckla kursen Läkemedel i miljön. Vi ställde frågan till Helena Wadsten, Sustainability & ZeroCarbon Lead Södertälje, hur landets läkemedelsaktörer kan bidra till att värna vår miljö?

Helena Wadsten, Sustainability & ZeroCarbon Lead Södertälje, AstraZeneca

– Hållbarhet är en utmaning för oss alla, och det är nödvändigt att både läkemedelstillverkare, vårdgivare och patienter tar ansvar. Ställer kunder och andra intressenter enhetliga krav på läkemedelsproduktionen, oavsett om den sker i Sverige eller utomlands, så skapar det ytterligare incitament för industrin att optimera verksamheten ur ett miljöperspektiv. En hållbar läkemedelsanvändning och ett fungerande ekosystem vinner vi alla på.

Varför valde AstraZeneca att engagera sig i kursen Läkemedel i miljön?
– Vi behöver duktiga, framtida medarbetare och strävar alltid efter att identifiera nya talanger. Högkvalitativa utbildningar som ger allsidig kunskap om läkemedel och hållbarhet får allt större betydelse för oss – inte minst för att kunna väga in hållbarhetskonsekvenser i beslutsprocesser, och här är Uppsala Universitet ett av de universitet vi fokuserar mest på i Sverige.

Vilka långsiktiga kompetensbehov har AstraZeneca kring Läkemedel i miljön?
– AstraZeneca behöver ständigt nya skickliga farmaceuter och kunskap om hållbarhet är centralt i vår organisation. Vår ambition är att AstraZenecas verksamhet ska vara klimatneutral år 2025, vilket i sin tur förutsätter medarbetare med insikt i miljöfrågor och hur de kopplar till våra produkter och tillgången till dessa.

Vad förväntar ni er att kursen ska generera på sikt?
– Att den ska ge en ny generation läkemedelsexperter verktyg att bidra till hållbar forskning, tillverkning och användning av farmaceutiska produkter – och naturligtvis att de ska se AstraZeneca som en framtida arbetsgivare med alla de roller och möjligheter de behöver för att utvecklas i sin profession.

Fakta AstraZeneca

• AstraZeneca är ett biofarmaceutiskt företag med 76 100 medarbetare över hela världen.
  • AstraZeneca Sverige har 7 400 medarbetare, 4 800 finns i Södertälje och 2 600 i Göteborg.
  • Företagets anläggning i Södertälje producerar 30 olika läkemedel för mer än 100 marknader.

text: Magnus Alsne, foto: AstraZeneca, Udo Schröter